De Zeeuwse mosselsector wil dat jongeren meer mosselen gaan eten. De sector heeft subsidie van de EU gekregen om de komende drie jaar de bekendheid met mosselen vergroten bij de groep 25- tot 35-jarigen.
Verjonging van de kopersgroep van mosselen is nodig om ook in de toekomst verzekerd te zijn van een gezonde afzet. Onderzoek heeft aangetoond dat bij de groep 25- tot 35-jarigen goede kansen liggen. De subsidie wordt toegekend vanuit het Europees Fonds Maritieme Zaken en Visserij en bedraagt 900.000 euro.
De boodschap van de campagne is dat mosselen een lekkere, snelle, gemakkelijke en gevarieerde maaltijdkeus zijn. En het is bovendien een verantwoorde, duurzame (MSC gecertificeerde) keuze. De campagne richt zich op Nederland en België. De uitvoering van de campagne wordt verzorgd door het Nederlands Mosselbureau, het promotiebureau van de Zeeuwse mossel. Voor de campagne wordt samengewerkt met de Good Fish Foundation, bekend van onder meer de Viswijzer.
Voorman Addy Risseeuw van de Zeeuwse mosselkwekers is blij met de toekenning van de subsidie: ”Wij zien vele kansen voor de Zeeuwse mossel. Een natuurproduct van dichtbij, met een extreem lage carbon footprint en lekker en gemakkelijk te bereiden. Wij zijn overtuigd dat er veel groei mogelijk is”. Voor de al enige tijd in zwaar weer verkerende mosselsector is de toekenning van de EU-subsidie een extra stimulans.