De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een initiatief van de Stichting Nationale Week Zonder Vlees. De campagne vond dit jaar plaats van 4 tot en met 10 maart en werd opgepikt door supermarkten, bedrijfs- en schoolkantines, restaurants, radio, tv, kranten en online. Met de steun van 52 partners heeft de stichting meer bewustzijn gecreëerd over de impact van vlees en zuivel, maar bood het ook inspiratie ommeer plantaardig te eten. De zevende editie telde 2,8 miljoen deelnemers, oftewel twintig procent van de Nederlanders, het hoogste aantal sinds de start in 2018. En ruim 66 procent van de Nederlanders geeft aan in de afgelopen maand iets gezien of gehoord te hebben over het minder eten van vlees en zuivel.
Maatschappijbrede inspiratie
Met verschillende initiatieven door het hele land werd maatschappijbreed inspiratie geboden om meer plantaardig te eten. Verschillende studentenverenigingen, scholen, sportkantines en ook het ziekenhuis Amsterdam UMC deden mee, waarbij patiënten, bezoekers en medewerkers konden kiezen uit een breed assortiment aan maaltijden zonder vlees en zuivel. Vier op de vijf deelnemers aan de Week Zonder Vlees & Zuivel zegt van plan te zijn om ook na campagneweek minder (71%) of helemaal geen (9%) vlees meer te eten. Voor het eten en drinken van zuivel is het effect iets minder groot: daar geeft drie op de vijf aan minder (50%) of helemaal geen (9%) zuivel meer te willen eten en drinken.
Boerenprotesten
Ook op een andere manier ging de campagne niet zonder aandacht voorbij: er vonden dit jaar boerenprotesten plaats tegen de campagne, waarbij boeren per tractor langsgingen bij deelnemende supermarkten. Ook riep actiegroep Farmers Defence Force consumenten op tot een boycot van deze supermarkten.
Desondanks staat 79 procent van de Nederlanders positief of neutraal tegenover over de Week Zonder Vlees & Zuivel. Volgens stichting Week Zonder Vlees zijn deze percentages in lijn met de trend van de afgelopen zes jaar. Daarom denkt de stichting dat er, ondanks de felle tegengeluiden, geen reden is om aan te nemen dat de campagne medestanders verliest. Sterker nog: volgens cijfers van de stichting staat een aanzienlijk deel van Nederland open voor een verschuiving naar meer plantaardige voeding.
Partners
De partners van deze zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees zijn: Albert Heijn, Aldi, Alpro, Becel, Beyond Meat, Blue Band, Boekoeloekoe, Bonduelle, Boursin, Coop, Cirkle K, De Vegetarische Slager, Dr. Oetker, Elovena, Garden Gourmet, Hak, HelloFresh, iChoc, Ikea, ING, John West, Jumbo, Karma Kebab, Kiosk, Kips, La Place, La Vie, Lidl, Maza, Mora, Oddlygood, Patak's, Picnic, Plus, QuornPro, Schouten Europe, Shell Café, Slooow, Smaakt, Souq, Spar, Stationshuiskamer, Stegeman, Stichting Dier&Recht met de Blij van Zuivelvrij challenge, Tabasco, Tefal, This, Unox, Verstegen Spices & Sauces, Violife, Vivera en Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).