Koers naar duurzame mosselvloot is ingezet
PREMIUM
De BRU 40 Luctor et Emergo heeft als eerste Zeeuwse mosselkotter een dieselelektrische installatie. Het schip wordt gebruikt voor mosselzaadinvang.
Mosselkweker Marinus Padmos liet in de BRU 40 een energiezuinige dieselelektrische motor installeren die minder schadelijke stoffen uitstoot. Volgens mosselvoorman Addy Risseeuw maken meer mosselkwekers moderniseringsplannen. De koers naar verduurzaming van de mosselvloot lijkt ingeslagen. “De wereld om ons heen verandert.”
Tijdens de meest recente bijeenkomst van ‘Visserij in Cijfers’ vertelde presentator Kees Taal van Wageningen Economic Research dat slechts twee van de toen 48 mosselkotters tussen de 11 tot 20 jaar oud zijn. Eind dit jaar ligt de gemiddelde leeftijd van een Zeeuwse mosselkotter op 39 jaar. Zulke oude schepen hebben verouderde motoren die standaard op fossiele brandstoffen varen. Emissies worden niet met katalysatoren af- en opgevangen en verdwijnen in de lucht.
Tot voor kort was dat in de visserij nauwelijks een probleem, gezien de beperkte omvang van de mossel-, garnalen- en platvis-kottervloten in relatie tot het overige Nederlands transport over de weg, door de lucht en op het water. Afgelopen jaren kwam daar in rap tempo verandering in. Onderwerpen als stikstof, CO2 en elektrificatie zijn onder druk van overheden en maatschappelijke organisaties (ngo’s) niet meer uit het nieuws weg te denken en ook de visserijsector moet aan steeds strenge emissie-eisen (gaan) voldoen.