Om écht binnen te komen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Oftewel, wanneer we willen dat consumenten een boodschap tot zich nemen, dan moet deze worden herhaald. En dan het liefst op verschillende momenten, via verschillende kanalen en vanuit verschillende afzenders.
Dat is precies de reden waarom de ‘Vis van de Maand kalender’ zo’n krachtig middel is. Ook of misschien juist in deze roerige tijden, waarin men veel meer thuis is dan normaal. Door collectief een vissoort onder de aandacht brengen bij de consument, blijft de boodschap hangen en komt vis meer en meer ‘top of mind’ bij het beantwoorden van de vraag: wat eten we vandaag?
Want nu consumenten weinig tot geen andere mogelijkheid hebben om een maaltijd te nuttigen dan deze thuis zelf te bereiden, is men op zoek naar inspiratie. Waar men voorheen vaak in restaurants voor vis koos, is het nu tijd om juist in de eigen keuken met dit gezonde en lekkere product aan de slag te gaan.
‘Meer pijlinktvis verkocht in februari’
‘Vis van de Maand’ helpt bij het promoten van vis door maandelijks een vissoort collectief een podium te geven. Het Nederlands Visbureau biedt onder andere POS-materiaal aan met gratis recepten en achtergrond informatie over de vissoorten en geeft ondernemers ook online handvaten om aan te haken via hun eigen social media kanalen.
Hugo van der Meij runt sinds 1986 met een team van tien collega’s zijn zaak, Visgilde Hugo van der Meij in Oegstgeest. Het bedrijf communiceert veel. Zo staat de ‘Vis van de Maand’ op de website, online en hebben ze het POS-materiaal in de winkel staan. We vroegen eigenaar Hugo van der Meij wat hij van het promotiemateriaal vindt.
“Ik ben heel positief, ik kan niet anders zeggen. De uitstraling, de sfeer is aantrekkelijk en de recepten zijn goed. De klant waardeert ze. In februari was de pijlinktvis ‘Vis van de Maand’. We hebben toen het recept ‘Vis van de Maand’ zelf gemaakt en als hapje aangeboden aan onze klanten die vervolgens het recept meekregen om er zelf mee aan de slag te gaan. Ook verkochten we in die maand verse gebakken inktvisringen, was de video over inktvis op onze schermen te zien en ook online kreeg de inktvis aandacht. We verkochten meer inktvis dan ooit dus ja, collectieve promotie werkt.”
Meer informatie op www.visrecepten.nl/over-vis/vis-van-de-maand
Evenementen onzeker
Bij het Nederlands Visbureau proberen we ondanks de coronacrisis een aantal reguliere zaken zo goed als mogelijk doorgang te laten vinden. Er zijn projecten die om een snelle koerswijziging vragen. Zo is de Seafood Expo Global die deze maand in Brussel zou plaatsvinden, vooralsnog opgeschort tot nader order.
De start van het seizoen Hollandse Nieuwe is gepland op 12 juni. Daags ervoor is de traditionele veiling van het eerste vaatje geagendeerd. Het lijkt op dit moment een utopie om dit event te organiseren voor ruimt 150 genodigden.
Ook de afspraken over een persprogramma naar Scandinavië zijn ijlings vooruit geschoven.
De werkzaamheden voor de dag van de Zeeuwse visserij, die op 20 juni zou plaatsvinden in Vlissingen, zijn tot nader order verzet.
Neem een visje voor een ander mee
Het Nederlands Visbureau is een winkelactie gestart, waarin het eten van een gezond visje samenkomt met de huidige crisismaatregelen en de oproep van Mark Rutte om een beetje voor elkaar te zorgen.
Wie nu voor zichzelf een gezond visje koopt bij de visdetaillist, wordt aangemoedigd invulling te geven aan die oproep van Mark Rutte en ook een visje mee te nemen voor de buurman, voor oma of een van de anderen in zijn omgeving.
Voor de visdetaillist is een promotiepakket beschikbaar, bestaande uit een poster (voor winkelruit of stoepbord) en stickers.