Op 12 augustus vond de tewaterlating van het nieuwe mesheftenschip van Seafarm bij CSR in Rotterdam plaats. Het casco is opgeleverd. De volgende fase betreft het afbouwen bij Padmos in Stellendam. Seafarm wil het duurzame schip, wat 96 procent minder stikstof uitstoot, eind 2022 in gebruik nemen.

De eigenschappen van het schip lopen volgens Seafarm ver vooruit op wat in de markt gebruikelijk is. Zo wil het bedrijf haar positie als innovatieve marktleider tonen, en de visie van het bedrijf op de duurzame visserij van de toekomst toepassen door zeer vernieuwende keuzes te maken. “Nog een paar maanden en dan verduurzamen we de mesheftenvisserij echt optimaal”, aldus Adri en Dave Bout.

Stikstof

Werf Padmos in Stellendam bouwt in opdracht van Seafarm een geheel nieuw vaartuig voor de visserij op scheermessen. Dit schip vervangt de huidige KG8. Bij de bouw staan actuele maatschappelijk thema’s als klimaatverandering en stikstofproblematiek centraal. Wat betreft energieverbruik behaalt het nieuw te bouwen vaartuig een substantiële reductie. Het is door Adri Bout zo ontworpen dat de emissie van stikstof met 96 procent vermindert. Deze energiebesparing en emissiereducties worden behaald door de toepassing van technieken zoals elektrische voortstuwing met een vermogen van ruim 400kW (545 PK), nabehandeling van uitlaatgassen en vissen met een airlift systeem.

Vistechniek

De manier van vissen met een airlift systeem, al toegepast op het huidige schip de KG-8, is uniek en werd voor het eerst ingezet door Adri en Dave Bout. Door dit systeem worden de mesheften met behulp van de opwaartse kracht van luchtbelletjes omhoog naar het schip gebracht.

Het gebruik van een airlift in plaats van een zuigpomp zorgt voor enorme energiebesparing en tot minder breuk aan de mesheften. Dit zorgt weer voor minder stress bij de schelpdieren, waardoor de schelp later beter zandvrij gemaakt kan worden. En juist daar is het Dave Bout om te doen: “Dit is precies waar de huidige markt om vraagt.”

Padmos

Seafarm gaf Padmos Machinefabrieken in Stellendam de opdracht voor het bouwen van dit nieuwe schip. Daarmee is Dave Bout de derde generatie van zijn familie die werkt met eveneens de derde generatie van de scheepsbouwer Padmos, Leon Padmos. “Mijn opa Iman Bout en vader Adri Bout werkten met de opa en vader van Leon, die net als ik van de derde generatie is”, aldus Dave.

Aan boord van dit nieuwe schip wordt het de bemanning zo comfortabel mogelijk gemaakt, zo is er voor ieder bemanningslid een eigen hut met vloerverwarming en airco. “En dat verdienen ze absoluut, op deze mannen ben ik erg trots”, zegt Dave. “Een aantal werkt al meer dan 20 jaar bij ons aan boord en met z’n allen werken ze hard om ook kleine reparaties te doen en alles er netjes uit te laten zien. Met zo’n team en dit nieuwe schip zijn wij meer dan ooit, klaar voor de toekomst.”

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?