Gepersonaliseerde verpakkingen met de huisstijl en branding van de klant zijn in opkomst. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid bij verpakkingen in de visbranche onverminderd hoog. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Huub Rolf van Weidelco.
Weidelco is een groothandel met een totaalassortiment voor de foodbranche zoals verpakkingen, specerijen, reinigingsmiddelen, netten, kunstdarmen en apparatuur. De trend in verpakkingen voor zowel visspecialisten, slagers als poeliers zijn duurzame verpakkingen. “Het thema speelt een belangrijke rol binnen onze maatschappij en een toenemende groep consumenten kiest hier bewust voor bij aankopen. Door hier als visspecialist op in te spelen ontstaat er een extra aankoopargument voor de consument”, stelt directeur Huub Rolf. Weidelco Foodpartners biedt een totaaloplossing waarmee ondernemers met duurzame verpakkingen kunnen werken, inclusief de apparatuur om begast te kunnen (voor)verpakken. Daarnaast zet het bedrijf ook in op hygiëne, voedselveiligheid, bemonstering en etikettering omdat dit bij voorverpakken een essentieel thema wordt.
Weidelco lanceert verder een duurzaam machinaal verpakkingsconcept voor winkels en thuisbezorgers. Rolf: “Een slim en compact concept geschikt voor vis, vlees, vleeswaren, maaltijden en hapjes.” Ook voor speciale feestdagen, wanneer bijvoorbeeld de barbecue en mini-gourmet uit de kast worden gehaald, een prima oplossing denkt Weidelco. “Onze verpakkingen zijn over het algemeen geproduceerd met 95% minder plastic en geschikt voor begassen, waardoor de producten langer houdbaar zijn. Weidelco levert behalve de verpakkingen ook de praktische en compacte machine.”
Voorverpakken
Een nieuwe trend in verpakkingen is het voorverpakken. Steeds meer ambachtelijke winkels kiezen ervoor. “Het biedt veel voordelen”, legt Rolf uit. “Ten eerste kun je als ondernemer werkzaamheden voorbereiden. Dat scheelt tijd en daarmee worden kosten bespaard. Ten tweede nemen consumenten voorverpakte producten sneller mee als je ze goed presenteert. Bovendien is er minder tijd nodig om de klant te bedienen. De omzet bij winkels die voorverpakken, ligt aantoonbaar hoger. Ten derde, als de visspecialist begast voorverpakt, wordt de houdbaarheid van de producten aanzienlijk verlengd. Dat scheelt enorm in derving en daarmee worden ook de kosten gereduceerd. Slim verpakken wordt zo een belangrijk onderdeel binnen de bedrijfsvoering van veel versspeciaalzaken.” Weidelco is van mening dat verpakken slechts een onderdeel is binnen de bedrijfsvoering. “Ook de juiste assortimentskeuzes waarmee je als versondernemer je doelgroep aanspreekt en blijft aanspreken en de promotie van winkel en assortiment worden steeds belangrijker om het onderscheidende vermogen van de winkel te promoten”, besluit Rolf. Verpakkingen horen daar zeker bij.
Dit is het eerste deel van de rondvraag 'Feestverpakkingen het hele jaar door'. Volgende week volgt deel 2. Lees de complete rondvraag in Vismagazine 7-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine.
|