Acht tips voor winkelinrichting en koeling
Visspecialisten kunnen hun verkopen stimuleren met hun aanbod, winkelinrichting en koeling. Onlangs spraken we voor Vleesmagazine Marcel van Gaal, accountmanager bij VAV*groep, over innovaties in de slagerij. Hij gaf acht tips die bruikbaar zijn voor elke versspecialist, ook voor de vishandel.
1. Gemak
Klanten zijn op zoek naar gemak. Ze willen maaltijden die snel op tafel staan, er lekker uitzien en goed smaken. Spring hier op in door mooie kant-en-klaar gerechten aan te bieden. Biedt deze ook voorverpakt aan. “Sinds de coronacrisis hebben voorverpakte gemaksproducten een spurt genomen”, vertelt Marcel.
2. Beleving
Beleving is belangrijk voor klanten. Zorg voor een mooie presentatie in je zaak, dan zijn klanten bereid om meer te betalen voor een product. Vergelijk het met een terras. Daar betalen klanten ook veel meer voor één biertje dan voor een sixpack in de supermarkt.
3. Presentatie toonbank
Laat een product eruit springen in de toonbank. Bijvoorbeeld een mooie grote vis of een maaltijd. Marcel: “Als het er lekker uitziet, neemt iedereen een stukje mee. Als mensen eenmaal in de winkel zijn, moet je het spel spelen.”
4. Route
Kies niet voor een vaste winkelroute maar laat klanten lekker rondsnuffelen. Bij een vaste route gaat de klant meestal niet terug naar de eerste koeling als hij bij de laatste. Geen looproute biedt de visspecialist de kans om klanten op verschillende momenten te verleiden om iets te kopen.
5. De koeling
Naast de bekende standaard vitrines bestaan er ook andere koelingen. Bijvoorbeeld een trapskoeling met planken op verschillende hoogtes voor tegen de wand. Of plaats een verkoopeiland: een losstaande bak met gekoelde producten, waar klanten van bovenaf inkijken. Dit werkt om dat klanten zelf de producten kunnen pakken en de ingrediënten bekijken. Zet de prijs er op zodat klanten weten waar ze aan toe zijn.
6. Verpakking
De verpakking is belangrijk. Marcel: “Klanten kiezen eerder voor een product met een mooie verpakking, waarbij gelijk duidelijk is hoe je het product moet bereiden. Denk bijvoorbeeld aan een schaal met een bakpapiertje erin, dan snappen klanten gelijk dat het in de oven moet. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn. Stickers met de instructies zijn ook handig, waarop bijvoorbeeld staat dat het 12 minuten op 180 graden in de oven moet.”
7. Jonge consument
Jongeren tussen 18 en 26 jaar laten het vaste stramien van ontbijt-lunch-avondeten los en eten wanneer ze uitkomt. Deze doelgroep is volgens Marcel op zoek en komen ook wel bij de speciaalzaak. Ze zijn visueel ingesteld. “Via social media zou je jongeren kunnen triggeren, door mooie producten te laten zien.”
8. Social media
Facebook is achterhaald, de platforms van nu zijn Instagram en TikTok. Laat een jongere medewerker deze kanalen onderhouden en zorg voor relevante content. Geen advertenties van een bakje kibbeling voor vijf euro, maar een mooi filmpje van een grote vis of een mooie maaltijd.
Dit is een bewerking van het artikel 'Slagerij-innovator Marcel van Gaal over winkelinrichting en koeling van Ellen Weber dat eerder is verschenen op Vleesmagazine.