De wereld rolde zo van de ene ellende de andere in. De coronamaatregelen waren nog niet zo goed als afgeschaft of voor het eerst sinds 1945 viel een land een ander land binnen in een Europa. Nu we dagelijks de vreselijke beelden uit Oekraïne zien, voelt het ongepast om over onze eigen problemen te praten. Toch raken de stijgende kosten van grondstoffen, verpakkingen en energie ons allemaal hard. En ondernemers in het bijzonder.
Met “de vis wordt duur betaald” haalt onze columnist Gerrit van den Berg van Profinis, dan ook een oude waarheid als een koe van stal. Uiteraard ging het toen – in het toneelstuk Op hoop van zegen van Herman Heijermans – over mensenlevens en nu niet. Maar Gerrit heeft gelijk dat visbedrijven in zwaar weer verkeren door steeds minder visgronden, dure gasolie en een ban op innovatieve vangstmethoden. Hij vertelt over de drie partijen in de visserijketen (de aanvoerders, afslagen en handel/verwerking) die half maart samen een tijdelijke brandstof-prijstoeslag-regeling uitwerkten om visserijbedrijven te steunen die te lijden hebben onder de gestegen brandstofprijs. Doel van deze regeling is ook om de consument te kunnen blijven voorzien van – betaalbare – vis.
Dat zou ook helpen bij de zorgen die ambulante handelaar Willem Bruijn heeft: “… omdat alles duurder wordt. Ik hoop dan ook maar dat in de toekomst ook alles goed blijft gaan. Want vis is op zich al een behoorlijk duur product en Jan Modaal moet het natuurlijk wel kunnen blijven betalen.”
Toch is er ook goed nieuws. Na twee jaar kon de eerste Oosterscheldekreeft eindelijk weer eens feestelijk worden onthaald, met een prachtige veiling voor een goed doel. En de kreeft blijft onverminderd populair geven verschillende bedrijven aan bij de rondvraag, dus besteed daar aandacht aan richting uw klanten. Besteed sowieso (meer) tijd aan uw klanten, want door aandacht voor gastvrijheid kunt u de omzet verhogen als retailer met of zonder een horecagedeelte. “Vraag eens ‘Waar heb je nog meer zin in?’ in plaats van het geijkte
‘Anders nog iets?’”, vertelt gastoloog Jeannine Sok. Ze biedt nog meer tips, van geur tot muziek en temperatuur; je kunt het allemaal inzetten om te zorgen dat de klant langer blijft en meer besteedt.
Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.
|