Bijna drie jaar zijn ze nu gevestigd in de Arnhemse binnenstad: Wiebe en Luuk de Haan met hun winkel De Zilte Zeemeermin. Landelijk staan ze bekend als de ‘Visbroertjes’ en om hun dagelijkse humor op de sociale media plus hun grenzeloze optimisme. Zelfs als hun pop-up restaurant al na een dag weer moet sluiten…
Het was natuurlijk wel even slikken voor de Arnhemse broers Wiebe en Luuk de Haan, eigenaren van viswinkel en restaurant De Zilte Zeemeermin en ook wel bekend onder de koosnaam de ‘Visbroertjes’. Maanden waren ze bezig geweest met de voorbereidingen voor het openen van hun pop-uprestaurant, verderop in de binnenstad. Een dag waren ze open, toen gooide de sluiting van de horeca roet in het eten. “We hebben een week proefgedraaid en zijn een dag open geweest,” vertelt Luuk. “Dat was wel een wrange openingsdag in de wetenschap dat het ook meteen de laatste was. De wethouder zou komen, maar die hebben we afgezegd. Verder hebben we er gewoon het beste van gemaakt, zo zitten we in elkaar. We zaten ook helemaal vol en de sfeer was uitstekend. We gaan ervan uit dat als het straks met corona weer ietsje beter wordt, we alsnog open kunnen gaan. Ons huurcontract is nog een half jaar geldig en als het langer duurt, is dat vast ook wel bespreekbaar.”
Pop-uprestaurant
Links: De winkel is een pijpenla, dus er mag nu maar één klant tegelijk naar binnen (foto: Henk Riswick).
Rechts: Het restaurantgedeelte achter de zaak is voorlopig gesloten (foto: Henk Riswick).
Normaal zijn de broers druk met hun winkel annex restaurant. Toen ze in maart het restaurantgedeelte moesten sluiten, gingen ze vispakketten aan huis bezorgen. Luuk: “Met elektrische fietsen, in samenwerking met CO2 neutrale logistieke dienstverlener De Groene Rijders. Daar kregen we ook nog subsidie op van de gemeente, dus we konden gratis thuisbezorgen.”
Ook gingen ze aan huis oesters steken. “Mensen klagen dat ze dat zelf niet kunnen, dus kwamen wij dat bij ze thuis doen. Voor 35 euro kwamen we twaalf oesters voor de deur of in de tuin opensteken, op ijs, op anderhalve meter. Dat liep echt lekker, we deden er soms wel tien op een avond en dan wordt het financieel ook leuk.”
Toen de restaurants weer open mochten, schoten zij daar niet zo veel mee op: hun pand aan de Steenstraat is een smalle pijpenla. Met voldoende afstand konden ze hooguit acht gasten kwijt in het restaurantgedeelte en dat was eigenlijk al nauwelijks te doen met heen en weer lopen van gasten en personeel. “We hoorden dat het pand van restaurant Raen Lee, hier vlakbij in de binnenstad, leeg stond. Daar konden 30 mensen probleemloos met afstand zitten. Op 12 september tekenden we het contract, half oktober zouden we opengaan, in principe voor zes maanden. We hadden het helemaal goed voor elkaar, met alle maatregelen. Open om 16.00 uur, net als hier. Onze koks zouden er vanaf 13 uur staan. Maar toen kwam de lockdown in oktober en de rest van het verhaal ken je..”
Het gaf wel een mooi mediacircus, vertelt Luuk. “Ook de landelijke pers kwam er op af! Juist omdat we positief bleven, dat vonden ze leuk om te laten zien, als keerzijde tegen al het geklaag. Maar al die tijd en energie die er in zat! En dan weer helemaal iets nieuws verzinnen… we zaten er echt wel even helemaal doorheen.”
Parelactie
De Tahiti-parel in volle glorie (foto: Henk Riswick).
Maar dat duurt nooit lang bij rasoptimisten als de visbroertjes. Want intussen kwam er al weer een nieuw leuk idee omhoog bij de altijd bruisende broers: een parelactie. Dat kwam zo: Luuk was een weekje op vakantie geweest en had in die tijd met zijn neefjes de film Sjakie en de chocoladefabriek gekeken. “Met die gouden wikkel, weet je wel, om de verkoop van de chocoladerepen op te krikken. Ik had het daar met Wiebe over en die zei: dat moeten wij ook doen, maar dan met een gouden oester!”
Dat bleek erg begrotelijk door de huidige goudprijs, waardoor de broers al brainstormend uitkwamen bij het volgende lumineuze idee: een parel in een oester. “Eigenlijk nog veel leuker,” aldus Wiebe. Ze bespraken het idee met Jean Dhooge, goede vriend van de broers en eigenaar van hun schelpdierleverancier, World of Oysters uit Yerseke. “Die was er meteen voor in. Vervolgens hebben we het voorgelegd aan een goudsmid hier in Arnhem. Die raadde ons zwarte Tahiti-parels aan, dat zijn momenteel de meest gewilde parels ter wereld.”
“We hebben twee parels gekocht, die zijn in twee schoongemaakte lege oesterschelpen gedaan bij World of Oysters, in willekeurige doosjes van twaalf oesters. Dat kunnen platte zijn of creuses, of een van de andere vier soorten oesters die wij in het assortiment hebben. Wij weten dat ook niet, alleen Jean weet dat. Op alle doosjes komt een sticker van de oesteractie. Degene die de parel vindt, mag daarmee een gouden sieraad op maat laten maken ter waarde van 500 euro.”
Zes soorten oesters
“Mensen weten dat ze voor oesters bij ons moeten zijn” (foto: Henk Riswick).
De actie is heel erg leuk, maar ook nodig voor de omloopsnelheid van de oesters, aldus Wiebe. “Wij hebben ons vanaf de opening, drie jaar geleden, sterk op oesters gericht. Ik denk dat wij in de hele regio het grootste assortiment oesters hebben. We verkopen zes soorten: de Zeeuwse platte en de creuse, een Ierse, een Portugese en twee Franse oesters: een fine clair en een speciale clair. Mensen weten dat ze voor oesters bij ons moeten zijn. Maar als je die oesters vers wilt houden, heb je omloopsnelheid nodig. Toen we minder oesters verkochten door de sluiting van de plaatselijke horeca, die veel van ons afnam, hebben we ze een tijd voor 20 euro per doosje verkocht. Dan heb je een andere marge, maar hou je in ieder geval je omloopsnelheid op peil. Nu is de omloopsnelheid goed, maar dat moeten we zo houden. Dat gaat lukken met deze actie.”
Hun bedrijf heeft zich sinds de start prima ontwikkeld. “We zijn begonnen met z’n tweeën, we deden alles zelf. Nu zijn we met z’n tienen, dat is heel anders. Omdat we niet meer alles zelf hoeven doen, kun je beter op de kwaliteit letten.”
Zelf fileren
Verse vis wordt zoveel mogelijk met kop en staart gepresenteerd (foto: Henk Riswick).
Het accent ligt bij de Zilte Zeemeermin op verse vis, schaal- en schelpdieren. “We krijgen onze vis grotendeels heel binnen en fileren die zelf. Dat is de enige manier om de kwaliteit te controleren. Dat heeft ook effect op de verkoop: we merken dat mensen meer hele vis kopen omdat ze het zien liggen. Daar sturen we ook op aan.”
Corona heeft er bij hen flink ingehakt, vertelt Wiebe. “Met name door de leveringen aan restaurants en door het sluiten van ons eigen restaurant. Dat is een aanzienlijk deel van onze omzet. De winkelomzet is wel iets omhoog gegaan, maar in een restaurant wordt makkelijker geld verdiend, zeker door de wijn. Veel mensen die hier komen eten, bestellen meteen een fles. Ze drinken je rijk en ze eten je arm zeggen ze niet voor niets in de horeca.”
Gelukkig hebben ze niemand hoeven ontslaan. “We hebben alleen helaas een paar contracten niet kunnen verlengen. Maar we kijken wel wat de toekomst brengt. We bedenken altijd wel weer wat. En gelukkig hebben we de winkel. Met de feestdagen gaan we feestschalen maken en fruits de mer thuisbezorgen. Helemaal opgemaakt, met kreeft, garnalen, mosselen, kokkels. En we gaan natuurlijk de winnaars van de parelactie in het zonnetje zetten!”
MSC-gecertificeerd
Sinds oktober is de winkel MSC gecertificeerd (foto: Henk Riswick).
Sinds begin oktober 2020 is de Zilte Zeemeermin in Arnhem MSC gecertificeerd. “Dat valt op, mensen komen er speciaal voor,” vertelt Luuk de Haan, een van de eigenaren. “Ze weten al dat we echt letten op duurzaamheid, dat deden we al vanaf de opening. Nu is dat nog duidelijker zichtbaar door de MSC-labels. We hebben ook nog wel eens een rode soort, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.”