Schouten Europe B.V. brengt TuNo op de markt. Met deze volledig plantaardige tonijn betreedt het Nederlandse familiebedrijf voor het eerst de markt van visvervangers.
De plantaardige tonijn van Schouten kan verwerkt worden in andere producten zoals smeersalades, maaltijdsalades, wraps, kant- en klaar maaltijden of dienen als pizza topping. Volgens product manager Annemiek Vervoort heeft de plantaardige tonijn dezelfde bite en smaak als echte tonijn. TuNo moet eind februari bij een grote Nederlandse retailer in de schappen liggen.
In 1990 startte Schouten met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. In het assortiment zitten onder andere plantaardige burgers en gehaktproducten. Met TuNo stapt Schouten Europe in een nieuw segment en verwacht het komende jaar haar aanbod visvervangers verder uit te breiden. "We zien dat de vraag naar visvervangers toeneemt. Het is logisch dat mensen naast het vervangen van vlees ook nadenken over het vervangen van vis", aldus Vervoort.