Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Arie Zuurmond van Crusta Oceans.
Crusta Oceans uit Urk is een speler op de markt voor schaal- en schelpdieren. Deze worden bij aankomst ondergebracht in de zogeheten Crusta Ocean. De ‘ocean’ bevat een zoutwater verwateringssysteem met een opslagcapaciteit van 500.000 liter. Dit systeem bootst volgens directeur Arie Zuurmond de leefomgeving van de schaal- en schelpdieren zo natuurgetrouw mogelijk na. Crusta verwatert al haar schaal- en schelpdieren voordat zij deze verkoopt. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van drie gesloten systemen. “Zowel onze king crab, kreeft, noordzeekrab en oesters verwateren wij in onze systemen”, legt Zuurmond uit. “Wij handelen in diverse soorten levende kreeften, te weten Canadese hardshells uit Canada, Norway lobster vanuit Noorwegen en Europese kreeft uit de Noordzee. Daarnaast zijn er nog diverse andere soorten die we uitsluitend vanuit diepvries verkopen zoals bijvoorbeeld de ecrevi uit Spanje, het zoetwaterkreeftje.”
Alle kreeften worden gevangen met traps, kooien die op de zeebodem staan waar de kreeften naar toe worden gelokt met aas. “Oftewel een passieve, duurzame manier van vissen”, aldus Zuurmond, die de nodige trends opmerkt als het gaat om de bereiding van kreeft.
Nieuwe bereidingen
“Steeds meer en vaker kiest de consument ervoor om lekker kreeft te eten op het terras van het restaurant. En steeds meer wordt ook gekozen voor grillen en/of bereiden op de barbecue in plaats van simpelweg koken. Daarnaast zien we dat vanuit Amerika de lobster roll is overgewaaid naar Nederland.” Kreeft stijgt volgens Zuurmond in populariteit, en dat vindt hij terecht, aangezien maar weinig producten op kunnen tegen de zeer verfijnde smaak. De belangrijkste afnemers van Crusta zijn groothandels, van thuisbezorgers in China tot zeer gespecialiseerde gastronomische Italiaanse delicatessenhandelaren. “Maar uiteraard is er ook beschikbaarheid via de betere Hollandse visgroothandels, en zijn we ruim vertegenwoordigd in Duitsland en Scandinavië.”
Dit is het eerste deel van de rondvraag 'De kreeft blijft onverminderd populair'. Volgende week volgt deel twee. De complete rondvraag is te lezen in Vismagazine 3-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.
|