Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag deel 3 met Jacob Heijnen van Fish ’n Food.
Jacob en Liesbeth Heijnen runnen ruim dertig jaar hun viszaak in hartje Apeldoorn: Fish’n Food. In de wijde omgeving is dit dé speciaalzaak voor visliefhebbers van jong tot oud. Oorspronkelijk komt Heijnen uit Spakenburg. Altijd kijkt hij naar mogelijkheden om vis bij de consument op de kaart te zetten. Kansen te over, vindt hij: “Ik denk nu eenmaal graag buiten de gebaande paden en sta altijd open voor iets nieuws. Of het nu gaat om de samenwerking met andere versspecialisten voor complete buffetten- of BBQ-menu’s, om nieuwe activiteiten samen met de horeca, of om de webshop en de maaltijden. Ik geniet er altijd weer van.”
Om die reden werkt Heijnen ook graag met Bonfait. Zeker de laatste vijf jaar nemen bijvoorbeeld zijn maaltijden een enorme vlucht. “De consumenten bepalen uiteindelijk wat er in de toonbank ligt. En het scheelt veel werk als je de basis aan salades en maaltijden al in huis hebt. De aardappelhoudende- en pastaproducten van Bonfait zijn zo goed, dat ik niet ga proberen een beter wiel uit te vinden. Ik besteed mijn tijd liever aan de vis.”
Nieuwe schotels
Een tijdje geleden mocht Heijnen twee nieuwe groenteschotels van Bonfait uitproberen: de bloemkool- en de zoete-aardappelschotel. Hijzelf en z’n klanten waren er zeer tevreden over, en sinds oktober zijn ze voor elke versspecialist verkrijgbaar, vertelt Frank van der Werf van Bonfait. “Wij bieden met onze producten een kwalitatief hoogstaande en tijdbesparende foodservice. Ook dit zijn weer mooie samenstellingen waarmee je een scala aan matches kunt maken.”
Jacob Heijnen is het er volmondig mee eens. “Wij maken de bloemkoolschotel met zelfgemaakte visballetjes en oosterse saus. De zoete aardappelschotel is een kruising tussen stamppot en grove blokjes. Daar doen we heerlijke kabeljauw met hollandaisesaus bij. Allebei zijn het ovenschotels. Thuis even in de oven zetten en klaar. We hadden van Bonfait al de prei-, witlof- en in het seizoen de aspergeschotel. Onze spinazieschotel in een bamboebakje is ook een hit. Naast kant-en-klaarmaaltijden en gerechten neemt de vraag naar Hollandse kost ook enorm toe. De nieuwe schotels zijn dus meer dan welkom.”
Dit was het derde deel van de rondvraag 'Visspecialist steeds meer actief als foodservice'. Volgende week verschijnt het laatste deel. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag in Vismagazine 8-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af en betaal het eerste jaar 75 euro (ex. btw).