Smaakmakers onder de loep
PREMIUM
Bladerdeeg pulled pork met sweet rhubarb sauce.
Welke smaken moeten we komend zomerseizoen in de gaten houden? Welke trends liggen daaraan ten grondslag? En hoe worden smaakmakers ontwikkeld? Waar kunnen die vragen beter beantwoord worden dan bij Epos, het bedrijf achter de merken Epos en Dutch Spices. Marketingadviseur Betty Groen en productontwikkelaar Nienke Hartman vertellen.
Als producent en leverancier van smaakmakers volgen jullie de foodtrends op de voet. Hoe bepalen consumenten anno nu de keuze voor hun eten, en dus ook hun smaken?
Betty: “Meerdere factoren spelen daarbij een rol, waaronder hun leeftijd, hun portemonnee, de culinaire traditie waarin mensen zijn opgegroeid, en de voedselveiligheid en voedingswaarden van het product. En natuurlijk moeten ze het vooral lekker vinden. Verwenmomenten, bijvoorbeeld een lekkere snack, zijn steeds belangrijker. De jongere generatie deelt zo’n moment graag op social media. De ‘limited editions’ van fooditems zijn ook in opmars onder die doelgroep. Ze hebben een relatief korte aandachtspanne, door een product een beperkte beschikbaarheid te geven, blijven jongeren geïnteresseerd.”