Seafood Expo Global in Barcelona: Mediterraan feest voor de vissector

1 juni 2022 Lieneke Schuitemaker
De stand van Seafood Connection (foto: Lieneke Schuitemaker). 

Na drie jaar vond eindelijk de Seafood Expo Global weer plaats, maar dan nu in Barcelona. Nederland was opvallend aanwezig met een centraal gelegen Holland Paviljoen en Krijn Verwijs als winnaar van twee Global Excellence Awards.

Ondanks de afwezigheid van Rusland en China was de Seafood Expo Global, met 1.550 bedrijven uit 76 verschillende landen, opnieuw de grootste visbeurs ter wereld. Convenience en duurzaamheid waren de trends tijdens het driedaagse evenement. Dat uitte zich in de inzendingen voor de Global Excellence Awards, maar ook in de presentaties van de standhouders. Zo waren er verschillende verpakkingsbedrijven die verpakkingen met weinig of geen plastic presenteerden, en koelbedrijven die vooruitliepen op de strenger wordende EU-regelgeving. Ook rondom convenience was er van alles te zien, te proeven en te beleven. De trend gaat nog meer richting gemak en zeewier groeit als ingrediënt, zoals in het prijswinnende horecaproduct zeewierspread met Yuzu & gember van het Franse bedrijf H GlobeXplore.

Vistapas en visbonbons

SEG Barcelona 2022_foto: Lieneke_2

Frans Kegge van AM Fish presenteert visbonbons (foto: Lieneke Schuitemaker).

Convenience stond ook centraal in de stand van AM Fish, het bedrijf van directeur-eigenaar Frans Kegge. AM Fish ontstond 2,5 jaar geleden nadat Kegge vishandel Almelo uit Katwijk overnam en zich vervolgens inkocht bij Meines uit Rotterdam. “We zijn inmiddels marktleider in Nederland binnen de foodservice in de conveniencemarkt met visproducten.” Kegge presenteert op de beurs een nieuw concept voor ziekenhuizen: minimaaltijden met veel eiwitten. “Daarmee krijgt de patiënt iets lekkers te eten dat niet te machtig is, maar wel rijk aan eiwitten, dus goed voor het herstel.”

Al in zijn Polaristijd was Kegge aanbieder van bijzondere vishapjes. Nu staan in de stand visbonbons klaar voor de bezoekers, onder meer van zalm en krab. Ook ontwikkelt hij vistapas voor het warme segment van de supermarkten. “Daarvoor was veel interesse tijdens de beurs. Er is heel veel werk aan voorafgegaan op het gebied van productontwikkeling.”

Holland Paviljoen

In de stand van Krijn Verwijs is het feest. Met de mosselmaaltijden voor de magnetron sleepte het bedrijf tijdens de eerste beursavond maar liefst twee awards in de wacht: Best retail packaging voor Premier Bangkok mosselen met gember en citroengrassaus, en voor Best productline. Nederlandse en buitenlandse supermarkten tonen sinds die awards enorme interesse voor het product, vertelt Eva Verwijs. “Ze hadden afgewacht wie zou winnen en kwamen daarom langs.”

De kant-en-klare mosselmaaltijden liggen nu nog alleen in de supermarkt. “We zijn ook trials aan het doen met foodservice. En volgende week zit ons product in de Hello Fresh-box. Dat is echt een grote test. Er ging heel veel voorwerk aan vooraf en leverde meteen een enorme hoeveelheid extra bestellingen op!”

Convenience en duurzaamheid als trends

Toch blij

Visgroothandel Oromar zit iets verderop in het Holland Paviljoen, waar in totaal vijftien visbedrijven een plaatsje vonden. Directeur-eigenaar Jelle Pasterkamp entte de naam van zijn bedrijf op het Italiaans: goud uit zee. “Zuid-Europa is onze grootste markt en Italië daarvan weer een van de grootste, vandaar.” Pasterkamp is blij dat hij, ondanks aanvankelijke twijfel, toch ingeschreven heeft op de beurs. “De interesse was groot, we hebben zowel nieuwe mensen als bestaande klanten gesproken. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij.”

De belangstelling voor de duurzame kweekvis van Kingfish Zeeland is in Barcelona erg groot, aldus brand ambassador Janneke van der Linde. “De eerste dag hielden we een happy hour, daar was het enorm druk. Ook in de dagen daarna hebben we van alles langs gehad: distributeurs, transport, rokers. Je merkt echt dat we inmiddels bekender zijn en een interessante partij. Mensen zien dat we wat voor hen kunnen betekenen, we worden een serieuze speler. Daar hebben we ook vijf jaar keihard voor gewerkt.”

Duurzame verpakkingen

Seafood Expo Global 2022_foto Lieneke_3

Overzicht over beurshal vanaf de loopbrug (foto: Lieneke Schuitemaker).

Qua duurzaamheid staat de afschaffing van de styrofoam koelverpakkingen voor Kingfish hoog op de agenda. “We zijn daar hard naar op zoek, ook hier op de beurs. We willen een product van gerecycled materiaal. Het valt niet mee om een goede vervanger te vinden. Meestal zijn die veel duurder. Maar we staan voor duurzaamheid en dan moet je daarvoor ook offers brengen.”

Ook voor Roem van Yerseke, eveneens in het Holland Paviljoen, is de beurs belangrijk, vertelt sales- en aquacultuurmanager Pieter Geijsen. “Wij hebben twee jaar geleden Prins & Dingemanse overgenomen. Sindsdien hebben we intensief gewerkt aan het samengaan van onze bedrijven en de merknaam P & D opnieuw in de markt te zetten.” Roem van Yerseke heeft 28 garnalenkotters in de vaart. Geijsen: “Wij hebben sinds een 2,5 jaar een lean label garnaal in het assortiment, zonder e-nummers. Daarmee zijn we de enige in de Benelux en dat willen we doortrekken naar onze andere MAP-producten: kokkelvlees, mosselvlees en tropische garnalen. De retail en de verwerkende industrie vragen er vaak naar, onder meer voor Belgische garnalenkroketten.”

Zorgen

Zorgen zijn er ook, bij de exposanten en de bezoekers. Over de oorlog, de hoge brandstof- en grondstofprijzen en de beperkte aanvoer van vis. Maar over het algemeen overheerst het enthousiasme. Over het weer kunnen en mogen ontmoeten, netwerken en handelen. SEG 2022 was, kortom, een mediterraan feest voor de sector.

Dit is een artikel uit Vismagazine 4-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?