Oester- en mosselbedrijf Dhooge heeft dit jaar in Yerseke hun nieuwe oestergroothandel, World of Oysters, geopend. In nauwe samenwerking met binnen- en buitenlandse oesterkwekers werken de gebroeders Dhooge daar aan hun missie: meer mensen aan de oesters krijgen.
Jean Dhooge is samen met broers Jurrie en Gerrie eigenaar van het in 1906 opgerichte familiebedrijf dat gespecialiseerd is in oesters en mosselen. Gerrie is verantwoordelijk voor de mosselkweek, Jean voor de oesters en Jurrie verzorgt het operationele gedeelte van hun bedrijf. De familie Dhooge heeft een eigen mosselschip, de Yerseke 30, en inmiddels zo’n vijftig medewerkers in dienst.
De Oesterij, het restaurant met winkel en informatiecentrum met uitzicht op de oesterputten in Yerseke, is hun visitekaartje. Jean Dhooge: “Daar merken we dat de verkoop van oesters in Nederland stijgt. Voorheen bestond ons publiek daar voor 80 procent uit Belgen, nu is zo’n 40 procent afkomstig uit ons eigen land.”
Kerst wordt spannend
Jean Dhooge: “We willen de kennis over oesters laten groeien” (foto’s: World of Oysters/ Chantal Arnts-Food Inspiration Magazine).
Bij hun bedrijf had corona de nodige impact. In het begin stortte de handel met de horeca echt in, aldus Dhooge. “Gelukkig was er toen meer vraag vanuit winkels en retail. Door goed contact met hen te onderhouden zijn we geen klanten kwijtgeraakt. Gelukkig staan al onze afnemers in de horeca nog overeind. Het gaat nu weer beter met de horeca, zeker aan de kust. Daar worden veel oesters verkocht in restaurants, strandtenten en oesterbars. Met de Kerst, voor ons de belangrijkste periode van het jaar qua verkoop van oesters, wordt het nog wel spannend. Het is lastig om plannen te maken.”
In mei 2019 opende de familie Dhooge hun nieuwe groothandel World of Oysters, op het bedrijventerrein van Yerseke. “Wij willen dat de Nederlandse oesters op steeds meer plaatsen in de wereld verkrijgbaar worden,” aldus Dhooge. “Daartoe zijn we samenwerking gestart met kwekers in andere landen, zodat klanten, zowel in Nederland als de rest van de wereld, via één kanaal oesters kunnen kopen.”
World of Oysters werkt inmiddels samen met oesterkwekers in Nederland, Frankrijk, Ierland en Portugal. Dhooge: “Dat willen we de komende jaren uitbreiden. We zoeken rechtstreeks contact met kwekers, zodat we al onze producten direct bij de bron kunnen betrekken.”
Kwaliteitscontrole
Kwaliteitscontrole van oesters bij World of Oysters (foto’s: World of Oysters/ Chantal Arnts-Food Inspiration Magazine).
De bedoeling is om met de betreffende kwekers een langdurige band op te bouwen. “Bij voorkeur werken wij met kwekers die zelf geen verwerking en verkoop doen. Zij hoeven dan niet te investeren in eigen verwerkingsapparatuur of een eigen verkoopkanaal. Wij zijn gespecialiseerd in sorteren, verwerking en distributie, dat is onze kracht. Dat willen we verder ontwikkelen.”
Voor de kwaliteitscontrole wil Dhooge de lijnen met de kwekers kort houden. “We moeten er van op aan kunnen dat het om één bepaalde soort oesters gaat. Als partijen gemixt worden, kun je dat niet meer garanderen. Juist bij een rauw product is dat essentieel: dat is zo delicaat, de gezondheidsrisico’s zijn daardoor groot.”
Daarom specialiseert World of Oysters zich nu specifiek in eigen kwaliteitscontrole, aldus Dhooge. “Die vraag kwam vanuit Azië, juist omdat daar de voedselveiligheidseisen heel hoog zijn.”
De nieuwe strategie begint zijn vruchten af te werpen. “We zijn continue bezig ons assortiment te ontwikkelen en uit te breiden met bijzondere soorten. Ook het verhaal erachter delen we steeds meer. Met oesters gaat het dezelfde kant op als met wijn: afnemers en consumenten willen zich bij hun keuze van oesters baseren op een goede smaakomschrijving. Naarmate je meer soorten krijgt, moet je dus een diepere smaakomschrijving maken. Dat is nodig om duidelijkheid te geven in het onderscheid in smaak, zodat afnemers een goede keuze kunnen maken.”
De komende jaren wil World of Oysters het assortiment uitbreiden en verbeteren, meer mensen aan de oesters krijgen en zorgen dat consumenten verschillende soorten oesters leren kennen. “Door iedere keer weer te laten proeven, te laten zien waar we mee bezig zijn, samen te werken met culinaire instituten en proeverijen te organiseren. We werken nauw samen met professionele chefs, om mooie combinaties met oesters en andere gerechten te maken, onze kennis op dat gebied te vergroten en ons publiek uit te breiden. Zo willen we de markt laten groeien, in plaats van met andere kwekers op dezelfde markt te concurreren.”
Ambassadeur
De grote hardloper bij World of Oysters is de platte, Zeeuwse oester. “Lokaal kopen is hot, dat merken wij echt. Veel bekende chefs werken met Zeeuwse oesters. Sergio Herman is een klant van ons. Hij verwerkt alleen Zeeuwse oesters, hij is een enorme ambassadeur.”
Het familiebedrijf wil de eigen kweek in Zeeland uitbreiden, om zo een nog mooier gamma Zeeuwse oesters aan te kunnen bieden, aldus Dhooge. “We willen we mensen informeren over oesters en de verschillen tussen oesters echt zichtbaar maken. De kennis laten groeien, zodat er meer vraag komt naar de betere soorten.”
Ierse en Zeeuwse oester
World of Oysters heeft net een nieuwe oester in het assortiment, de Irish Mór. “Ierland wordt onderschat als oesterland, daar komen echt mooie oesters vandaan. Maar ook de Zeeuwse tafeloester, die momenteel wordt ontwikkeld door een groep Zeeuwse kwekers, is een prachtig product. Dat is een heel mooie oester voor in de zomer”, vertelt Jean Dhooge.