Vis in de media | Week 46-2023

24 november 2023 Herbert Wiggerman
Bart van Olphen wil met Fish Tales Ameria veroveren, hoe dodelijk zijn scheepsschroeven voor paling en Oostendse Vismijn opent hub voor startups in aquacultuur. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Visserij

“Boeren en vissers kunnen de overheid via de rechter dwingen tot het opnemen van haar handhavende taak”, zegt de Volendamse jurist Martin Schilder tegen Nieuws Volendam. Volgens hem is de overheid aansprakelijk voor het verzaken van haar handhavende taak binnen de boerderij- en visserijsector.

Binnenvissers kunnen een subsidieregeling voor elektrificatie van kleine boten verwachten, meldt Visserijnieuws.nl in een verslag van de jaarvergadering van NetViswerk. De brancheorganisatie is in overleg met het ministerie van LNV om de subsidie te realiseren.

De Vlaamse minister van zeevisserij Hilde Crevits, gaat eerder dan verwacht de Europese Visserijraad in Brussel voorzitten. De huidige voorzitter, de Spaanse minister Luis Planas, kan vanwege de regeringsvorming in Spanje niet aanwezig zijn volgens Focus WTV.

Vis

Hoe dodelijk zijn scheepsschroeven voor paling? Wetenschappers hopen daarachter te komen door gemarkeerde palingen uit te zetten in de Rijn bij Keulen. Wim Eikelboom schreef er een artikel over in Trouw.

Productie en industrie

“Wie heeft er kinderen? Wilt u dat die later ook nog vis kunnen eten?”, vroeg Bart van Olphen zich af en zette samen zijn compagnon het duurzame merk Fish Tales op. Nu richt hij met het merk zijn pijlen op Amerika vertelt hij aan Het Parool.

De Oostendse vismijn opent een nieuwe hub voor startups actief in de aquacultuur, genaamd Marfish.Inc., meldt Visserij.nl. “We willen innovatieve bedrijven in aquacultuur en visserij 2.0 hiermee alle kansen geven om zichzelf op de kaart te zetten.”

“Viskweek is een van de mogelijkheden voor een toekomstbestendige visserijsector in ons land.” Rabobank praat in een podcast met Dave Bout, die met Seafarm een duurzaam verdienmodel in de visserijsector probeert te creëren.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?