Schouten Europe lanceert volledig plantaardige vissticks. Het is de tweede visvanger van het Giessense familiebedrijf. Eerder bracht het bedrijf plantaardige tonijn op de markt. Schouten is van plan om nog meer visvervangers op de markt te brengen.
Product Manager Annemiek Vervoort: “Schouten is altijd een voorloper in de markt van vleesvervangers geweest en dat zijn we nu ook op het gebied van visvervangers. Wij willen duurzame en lekkere alternatieven ontwikkelen die de druk op de oceanen verminderen. We verwachten voor de zomer nog een drietal visvervangers toe te voegen aan ons assortiment’’.
Groeiende markt
Vervoort ziet de wereldwijde vraag naar visvervangers groeien.Vergeleken met vleesvervangers is het nog een relatief kleine markt. Zo ligt de omzet van visvervangers in de Nederlandse retailmarkt rond de miljoen euro. Voor vleesvervangers is dat €180 miljoen. Maar Vervoort verwacht dat het aandeel visvervangers snel verder groeit: “We zien de vraag naar vleesvervangers steeds verder stijgen. De visvervangers zullen daarvan profiteren, ook omdat beide productgroepen vooralsnog vaak in hetzelfde plant-based schap worden aangeboden’’.
Sticks zonder Vis
De Sticks zonder Vis van Schouten hebben rijst en tarwe als basis en wegen 35 gram per stuk. Het product kan gegeten worden bij de warme maaltijd maar ook als snack of op brood tijdens de lunch. Schouten stelt het product de komende tijd wereldwijd voor aan haar klanten binnen het retail, out-of-home en food industrie kanaal.
Schouten Europe
Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf heeft een uitgebreid en gevarieerd assortiment van plantaardige producten en levert deze, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.