De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de maatschappij en de economie. Ook de verschillende foodkanalen merken de effecten. Terwijl de horeca grote omzetklappen oploopt, zien de supermarkten een flinke stijging van de omzet. Ook speciaalzaken als de bakker, slager en slijter kunnen profiteren. Dat meldt FSIN.
Op de website publiceert het kennisplatform FSIN een "eerste voorzichtige inschatting van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector". Volgens het onderzoeksbureau heeft de coronacrisis directer en heviger consequenties hebben dan de crisis uit 2008. Voor de totale foodservicesector voorspelt het FSIN een omzetverlies van bijna 2,5 miljard euro als gevolg van de coronacrisis. Bij de horeca vallen de grootste klappen, daar verdwijnt minimaal 1,7 miljard euro.
Supermarkt
Door de sluiting van de horeca groeit de thuisconsumptie met ruim 1,8 miljard euro. Hier profiteren vooral de supermarkten van. FSIN verwacht dat de omzet van de supermarkt stijgt met bijna 1,7 miljard euro. Twee maanden lang draaien de supermarkten recordomzetten. Dit komt deels doordat de consument niet of minder buiten de deur eet en deels door hamstergedrag.
Speciaalzaken
Ook speciaalzaken, zoals bakkerijen, slagerijen en slijterijen, kunnen profiteren van de crisis en gedurende een aantal maanden van het jaar een omzetstijging tegemoet zien. Maar FSIN verwacht dat deze in totaal toch omzet inleveren, omdat de markten en boerderijwinkels flink door de crisis getroffen worden.
Horeca en fastservice
De horeca in Nederland krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Fastservice heeft het minst slechte scenario voor de boeg. De drempel is laag en er wordt veel bezorgd en na de zware maanden maart en april, kan een en ander vanaf mei weer bergopwaarts gaan. Bezorgrestaurants blijven, mits ze open kunnen blijven, goede cijfers draaien.
Bron: FSIN