Discussie over campagne Visbureau

11 april 2012

De visserijsector is niet blij met pangasius in de campagne Mannen van de Zee van het Nederlands Visbureau. In deze campagne wordt maandelijks een vissoort tot vis van de maand uitgeroepen en wordt het vangst- en productieproces rond deze vis in beeld gebracht. Het visbureau wordt als onderdeel van het Productschap Vis bestuurd en gefinancierd door vissers, (detail)handelaren en de vakbonden, maar ook door visimporteurs.

De vissers zien de geïmporteerde vis en met name de pangasius als oneerlijke concurrentie. De Nederlandse vissers moeten voldoen aan allerlei regels en hebben enorme kosten. De vissers zijn van mening dat de ''panga'' onder twijfelachtige hygiëne en arbeidsomstandigheden wordt geproduceerd in Vietnam en zo tegen dumpprijzen kan worden verkocht.

Lisette Wassenaar van het Nederlands Visbureau reageert : ''Het merendeel van de vis die wij promoten is door Nederlanders gevangen Noordzeevis, de visimporteurs betalen echter een substantieel bedrag mee aan het productschap waardoor wij er niet aan ontkomen om ook importvis onder de aandacht te brengen. Bovendien is pangasius de meest gegeten vis in de lage landen en is het daarom van belang dat de consument hier meer over te weten komt.'' (Bron: welovefish.nl)

Altijd op de hoogte blijven?