De inrichting van visspeciaalzaken is een anders dan tien jaar geleden. Trends en ontwikkelingen zorgen voor een veranderende kijk op de winkel. Zo is zelfbediening door corona verder toegenomen, en dat lijkt een blijvertje. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Ronald de Kleer van Emondt KMI.
Emondt KMI is specialist op gebied van verswinkelinterieurs. Naast ontwerp van een compleet winkelinterieur, levert en monteert de interieurinrichter op locatie de complete koeltechniek en de klimaatinstallaties, met nadruk op energiezuinigheid en rendement. “Om tot het beste verkoopconcept te komen, identificeren wij samen met onze klant het DNA van de klantengroep en de locatie, en komen tot een wensenplan. Met nadruk op een uniek design-interieur op maat. Beleving en een goed ingedeeld winkelconcept leiden uiteindelijk tot maximale omzet”, legt adviseur Ronald de Kleer uit.
Gekoelde zelfbediening
Gekoelde productpresentaties in één concept zijn in trek. “Naast de gekoelde bediening vanuit de toonbank is gekoelde zelfbediening van voorverpakte producten omzetverhogend. Ook wordt een vaste routing vaker toegepast en zorgt een zitgedeelte voor meer productbeleving. Wij bouwen koelmeubelen voor de bediening én zelfbediening op maat, passend bij de rest van het design”, legt De Kleer uit. Materialen met een natuurlijke uitstraling zijn een trend. Natuursteen, hout, glas en visuals worden ingezet als sfeerbeeld. Ook ziet Emondt KMI een toename in de verkoop van duurzame energiezuinige koelsystemen. Dat komt door de energietransitie; het verbruik en rendement van met name koel- en vriescellen wordt steeds belangrijker. De Kleer: “Door te spelen met temperatuur en te letten op verbruik en rendement kun je veel besparen.” Helaas merkt hij ook dat zijn klanten momenteel slecht aan nieuw personeel kunnen komen. “Daarom moeten onze adviseurs van de diverse disciplines goed letten op routing en logistiek van de winkel. Juiste en optimale efficiëntie van de winkel zijn steeds belangrijker.”
Emondt KMI onderscheidt zich door te fabriceren in eigen fabriek. “We waarborgen de kwaliteit tot in het laatste detail van de afwerking. Dat valt niet te onderschatten. Eigen vakmensen die testen en ontwikkelen, distributie en service, het is allemaal onder één dak te vinden, verdeeld over twee vestigingen in Apeldoorn en Enschede.” De Kleer vindt het maatwerk belangrijk. “Geen stad, dorp, winkelcentrum of klant is hetzelfde. Je moet goed inventariseren wat de klant en locatie nodig hebben.”
Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Trends voor winkelinrichting'. Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3 terug. De complete rondvraag is te lezen in Vismagazine 4-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.
|