Winkelinrichters benutten kennis en creativiteit

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven. “Elke ondernemer en elk winkelpand zijn anders. Die kenmerken kun je benutten.” 

1. Gwyn Remmerswaal, Remmerswaal Retail Design:
‘Je kracht zit in je kwaliteiten’

Fishlab_foto: Remmerswaal Retail Design

Gaan we winkels anders inrichten, conform de anderhalve meter? Gwyn Remmerswaal, eigenaar van Remmerswaal Retail Design, denkt van niet. “De verwachting is dat we binnenkort weer redelijk ‘terug naar normaal’ gaan. De periode is te kort om andere strategische keuzes te maken voor een winkelinrichting die minimaal 10 - 15 jaar meegaat.”

Velen hebben wel een jaartje gewacht met investeren. Andere plannen konden niet worden uitgevoerd omdat de banken toezeggingen bevroren. Daardoor werd de tweede helft van 2020 extra druk: “Wij ontzorgen onze klant van A tot Z, ook bij complexe projecten. We overleggen met Verenigingen Van Eigenaren; met gemeenten over vergunningen en wijzigingen in bestemmingsplannen, we assisteren met businessplannen voor de bank, doen huuronderhandelingen, ga zo maar door. Overal moet je goed beslagen ten ijs komen. Vervolgens verzorgen we het projectmanagement van de bouw zelf. De duivel zit in de details! Pas als deze trajecten goed zijn afgerond zijn wij aan de beurt met de winkelinrichting.”

Vakidioot

Mensen kiezen mede voor Remmerswaal vanwege dit ontzorgen. “Als je al die expertises moet inhuren, ben je veel duurder uit. Er wordt van ondernemers verwacht dat ze multitaskers zijn, maar een visspecialist is vooral een vakidioot. Ze kunnen meestal beter rendement uit de winkel halen dan op de stoel van een financieel adviseur of aannemer zitten.”

Ontzorgen betekent ook dat je elkaar volledig moet vertrouwen; je deelt immers veel informatie en uiteindelijk wil je dat de klant een winkel krijgt waarin hij zich helemaal thuis voelt, benadrukt Remmerswaal. “De basis voor zo’n winkel moet aan ‘standaard’ eisen voldoen. Maar elke winkel is anders. Je hebt bijvoorbeeld weinig aan zelfservice als het je organisatorisch niet ligt. Die ruimte en energie kun je dan beter besteden aan jouw specialiteiten. Wij willen met de winkelinrichting iemands specifieke kwaliteiten uit de verf laten komen. Daar zit je kracht.”

Duidelijkheid

Als je volgens hem kijkt naar Fishlab of MioMar in Rotterdam of naar Vishandel Mop in Amsterdam, zie je die verschillen goed. “Doelgroepen zijn blij met die uitgesproken duidelijkheid. Want al wordt 80 procent van de vis in supermarkten verkocht, de visspeciaalzaken houden goed stand. Visboeren hebben de kennis, kunnen het verhaal vertellen, geven tips en bij de klant passende recepten. Ze bieden persoonlijke aandacht en sociale interactie. De behoefte daaraan groeit.”

2. Frank Koelewijn, Vismeester Frank Koelewijn:
‘Alles ziet er aantrekkelijk en luxe uit’

Vismeester Frank Koelewijn_Smedes fine food

De gloednieuwe ‘Viswinkel op straat’ van Vismeester Frank Koelewijn in Zeist is open. Na zeven jaar geregel met de gemeente, kan Koelewijn sinds maart zijn vis presenteren in zijn nieuwe reuzenkiosk met zestien meter frontbreedte. Roken, bakken, verse vis, kant-en-klare producten, wie op de stoep van de Voorheuvel staat, staat letterlijk met z’n neus op de vis in de toonbank. Daarmee is de droom van Koelewijn uitgekomen. Hij had op deze plek al 27 jaar een kleine kiosk met een wagen ervoor om een extra vitrine te hebben. “Zoals overal, sloten ook in Zeist veel winkels hun deuren en verdween de gezelligheid. De gemeente kreeg meer oog voor de beleving.”

Avontuur

Toch duurde het lang voor de gemeente akkoord ging met Koelewijns plan. Daarna kon Kowa Holland Wagenbouw in Bunschoten-Spakenburg de kiosk bouwen: “Geheel naar mijn idee. Vervolgens was het een heel avontuur om dit zeshoekige gebouw op een dieplader vanuit Spakenburg naar Zeist te vervoeren en vervolgens te plaatsen.”

Looproute

Maar alles ging goed. De kiosk staat pal tegen de stoeptegels. De straat is looproute geworden. “Dit geeft reuring in de straat. Daar heeft elke ondernemer momenteel behoefte aan. Met drie keer drie meter toonbank kan ik in elk deel een andere sfeer nerzetten. Verse vis, Aziatische hapjes en gerechten, gebakken vis en ovenschotels en alles er omheen. De broodjes- en haringbar staan centraal naast elkaar.”
Er zijn een Rational-oven, Smitto-bakovens, een professionele vaatwasmachine, het is compleet. “Alles heb ik ingericht met behulp van Smedes Fine Food. Ik kom daar al sinds mijn jeugd en volg graag de workshops van de Smedes Smederij. Hierbij heeft Erik Verbeek fantastisch geholpen. Als je hun drie presentatielijnen ziet, word je al blij. Ik heb van alles wat, passend bij de toonbanksferen, uitgestald op de mooie betonlook platen in de plaatkoeling. Het ziet er aantrekkelijk en luxe uit.”

Luxe artikelen

Daardoor kan Koelwijn naar eigen zeggen ook gemakkelijker meer luxe artikelen verkopen, net als bijproducten zoals sesamolie, sojasaus en prosecco. “Mijn bedoeling is dat mensen hierheen komen, een beleving hebben, spontaan wat uitproberen en kopen, genieten. Ik hoop dat de binnenstad straks weer supergezellig wordt.”

3. Johan Baarssen, Urker Visspecialiteiten Baarssen:
‘Sneller klaar met schoonmaken’ 

Visspeciaalzaak Baarssen_ foto climate32

Anderhalf jaar geleden openden Johan Baarssen en zijn vrouw hun vernieuwde Urker Visspecialiteiten Baarssen in Lelystad. Drie maanden later kwam de lockdown. “Ik kan dus niet goed vergelijken met voorgaande jaren”, zegt Baarssen. “Landelijke cijfers wijzen uit dat elke verbouwing 15 procent meer klanten oplevert; ik heb ruim 30 procent geplust. Die stijgende lijn blijft doorzetten ondanks een gesloten restaurantgedeelte en misschien een beetje dankzij het feit dat mensen ambachtelijke winkels en delicatessenzaken hebben herontdekt. Ik heb een breed aanbod vis en kant-en-klare producten en dat wordt gewaardeerd. Daarnaast heb ik vaste klanten van heinde en verre. ”

Alles geregeld

Baarssen nam acht jaar geleden een vishandel in Lelystad over. Zes jaar later kocht hij het pand en ging de beuk er in. “Voordien hebben we ons georiënteerd bij andere verswinkels. We hebben uitgebreid met de eigenaren gesproken. Ik vroeg bijvoorbeeld of ze achteraf nog klachten hadden, of wat hen na de verbouwing niet aanstond. De zaken die ons het meest aanspraken, waren verbouwd door Climate32. Met hen ben ik in zee gegaan; ze regelden alles van tekeningen tot bouwvergunningen, ik heb nergens naar hoeven omkijken.”

30 zonnepanelen

In totaal is er drie meter bijgebouwd en het winkeloppervlak is daarmee anderhalf keer zo groot. De vitrine is ruim 8 meter en staat centraal opgesteld. De koelinstallatie is energiezuinig en voorzien van warmteterugwinning. Alle apparatuur is energiezuinig en er zijn maar liefst dertig zonnepanelen geplaatst. “Op advies van Climate32 heb ik nu bijvoorbeeld wandtegels van 1.20 x 2.60 meter. Al met al ben ik twee keer zo snel klaar met schoonmaken en opruimen.”

Een handige winkel, een goede routing, degelijk en een mooie uitstraling, ook buiten. Zou Baarssen nu zelf dingen anders gedaan hebben? “Wat kleine dingen die ik destijds beslist zo wilde; stalen kozijnen in plaats van hout bij de doorloopdeuren bijvoorbeeld. Maar als ik weer een winkel zou verbouwen mag Climate32 het weer doen. Wie met verbouwingsplannen bezig is en tegen een bepaald bedrag aanhikt, kan ik alleen maar adviseren om de knoop door te hakken. Het legt je geen windeieren.”

4. Gerard Günther, Grafisch Goed:
‘Ontwikkel je eigen smaak’

Grafisch goed Viscircus Almere

Het begrip ‘grafisch vormgever’ is breed. Vormgevers ontwerpen (digitale) producten als huisstijlen en beeldmerken van websites, vaak in combinatie met zaken als brochures en visitekaartjes. Sommigen verzorgen ook het maken van lichtreclames of voertuigbelettering.

3D tekenen

Gerard Günther van Grafisch Goed in Volendam gaat nog verder. Omdat hij zich heeft verdiept in 3D tekenen, vroeg een visdetaillist hem op een gegeven moment om zijn viswinkel te ontwerpen. “Dat heb ik gedaan en het bleek een succes, want het is nu zo’n 25 winkels geleden.”
Daarbij gaat niet om de technische aspecten, maar om de uitstraling en inrichting. Met de winkelinrichter en de klant wordt besproken wat de wensen en mogelijkheden zijn en de winkelinrichter kan vervolgens bouwen conform het ontwerp. “Ik zoek altijd evenwicht tussen een strakke eigentijdse inrichting die evengoed warmte en sfeer uitstraalt. Er moet iets te beleven zijn voor de consument, het mag niet snel vervelen, het moet functioneel zijn en vooral: elke ondernemer en elk winkelpand is anders. Die kenmerken kun je benutten.”

Samenwerken

Voorbeelden te over. Een kleine zaak kreeg een wand met zeezicht, wat een ruimtelijk effect had. Viswinkel Peter Tol in Amsterdam zit in een havenloods. Dat werd een authentiek en volks ontwerp met een open plafond. Vishandel Volendam Leidscherijn heeft gedurfde, frisse accentkleuren waarmee de winkel eigentijds is. Bij Vishandel Mossel in Maarssenbroek is veel staal en hout gebruikt en Visscher Seafood Zwolle kreeg een klassieke, authentieke restyling.

Eigen smaak

Het is de kunst voor veel ondernemers om hun eigen smaak verder te ontwikkelen en te dúrven, meent Günther. “Als ‘warm en hout’ een trend is, kijk dan goed wat je er precies zo mooi aan vindt, gebruik die aspecten in plaats van dat je iets ‘zomaar’ kopieert. Vraag je af of het bij jou past, bij je karakter, je specialiteiten, je winkelpand. Want je moet het er zo vijftien jaar mee doen.” Daarom maakt Günther altijd zogeheten ‘artist impressions’: visuals van het ontwerp zodat je vooraf precies weet hoe het gaat worden. Uitdagend blijft het, vormgevers, winkelbouwers en visspecialisten aan één tafel. Günther: “Maar als je ieders kennis en creativiteit benut, krijg je de mooiste viswinkels.”

 

Altijd op de hoogte blijven?