We kopen record aan MSC-vis

30 augustus 2024 pixabay
NIEUWS | Nederlandse consumenten besteedden in 2023 323,8 miljoen euro aan MSC-gecertificeerde vis en schaal- en schelpdieren. Een recordbedrag zegt de Marine Stewardship Council (MSC), dat onlangs het rapport Stand in het Schap Nederland 2024 uitbracht.

De consumptie van 323,8 miljoen euro aan MSC-gecertificeerde vis en schaal- en schelpdieren betekent een stijging van 5,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijkertijd steeg ook het volume met 3,1 procent naar 50.043 ton. Deze cijfers komen uit het rapport Stand in het Schap Nederland 2024 van de Marine Stewardship Council (MSC).

Het is de derde keer dat MSC het Stand in het Schap-rapport uitbrengt. Hierin biedt MSC een overzicht van trends in de verkoop van producten met MSC-keurmerk en of de markt voor gecertificeerde duurzame vis-, schaal- en schelpdierproducten groeit. MSC bouwde het rapport op met gegevens van de bedrijven die het keurmerk op producten en menu’s gebruiken.

Cijfers uit het rapport

Volgens het rapport verschoof in 2023 de verkoop van MSC-gecertificeerde geconserveerde vis zoals tonijn, terwijl de verkoop van diepvriesproducten en kant-en-klare maaltijden afnam. De groei van duurzame dierenvoeding met 67 procent onderstreept volgens MSC de trend naar meer duurzame keuzes bij huisdiereigenaren.

Tonijn blijkt de meestverkochte MSC-gecertificeerde vis in Nederland, met een volume van 12.439 ton in 2023/24. MSC zegt dat de beschikbaarheid van MSC-gecertificeerde tonijn de afgelopen jaren sterk is toegenomen, mede dankzij inspanningen van commerciële partners. De verkoop van mosselen met MSC-keurmerk blijft stabiel, met een volume van 4.530 ton in 2023/24. Haring zag een herstel in verkoop, met een groei van 22,4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Op het gebied van MSC-gecertificeerde producten loopt de foodservice-sector volgens MSC nog wel achter op retail. “Slechts enkele ketens en visdetaillisten promoten actief duurzame visserij”, stelt MSC. “Toch blijft de Nederlandse markt toegewijd aan duurzame visserij, ondanks de huidige geopolitieke en economische uitdagingen.”

Duurzame visserij

MSC-gecertificeerde visserijen staan onder druk door klimaatveranderingen en verschuivende internationale vangstafspraken, waardoor een aantal belangrijke visserijen zoals Atlantische makreel geen MSC-certificaat meer hebben. Daarentegen groeit het aantal gecertificeerde tonijnvisserijen.

“Helaas is maar een klein deel van de gecertificeerde vis als zodanig herkenbaar in de winkel”, stelt MSC. “In dat geval ontbreekt de volledige traceerbaarheid in de keten. Gelukkig blijft de vraag naar duurzame visproducten groeien. Consumenten zien het MSC-keurmerk als een betrouwbare indicator van duurzaamheid en verwachten duidelijke communicatie van bedrijven over de herkomst van hun producten. Dat stimuleert de handel om de keten volledig traceerbaar te houden om zo duurzaam gevangen vis herkenbaar in de schappen te kunnen leggen.”

Bron: MSC

 

Altijd op de hoogte blijven?