Lokaal, gemak, barbecue en blending. Wat worden in 2021 de trends bij de bakker, slager en visspecialist?
Korte ketens
‘Lokaal’ is een trend die in broodland echt gaat exploderen, denkt Frank Janssen, manager marketing en voorlichting bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Daarbij zijn de thema’s gezondheid, voedselveiligheid en transparantie voor consumenten leidend.
“Ik verwacht dat het werken met lokale grondstoffen (korte ketens) de komende tijd sterk zal toenemen. Door samen te werken met een boer en te kiezen voor andere granen, kun je nieuwe smaken genereren en onderscheid je jezelf echt van de supermarkt. Bakkers zouden zich langs die weg ook kunnen ontwikkelen tot ‘graanbarista’, een expert die bijvoorbeeld ook muesli’s en granola’s maakt.”
Voor banket ziet Janssen in 2021 extra nadruk op handwerk en gepersonaliseerde producten (on demand). “Ik verwacht ook dat de sterke vegan trend zal doorzetten en zijn stempel zal drukken. En de behoefte aan minder vet en minder zoet zal alleen maar groeien.”
Maaltijden met een beetje meer
De portobello schitterde dit jaar in veel vitrines van viszaken.
Gemak dient de klant. De trend dat visspeciaalzaken naast verse en gebakken vis complete maaltijden aanbieden, gaat in 2021 door. Zeker nu het afhalen en bezorgen van eten door corona aan de orde van de dag is. De sluiting van de horeca bracht meer consumenten naar de viswinkels. Alleen een bami of spaghetti met zalm of garnalen aanbieden is niet genoeg. De klant wil een maaltijd die hij thuis makkelijk kan opwarmen, die voedzaam is en net een tikkeltje exclusiever dan wat je als thuiskok zou bereiden. Zoals gevulde portobello’s of een poké bowl. Deze salade in een bowl (kom) met stukjes zalm of andere vis was in 2020 een regelrechte hit. Net als maaltijden met een lokaal tintje, zoals Urker bami. Of met een authentieke basis, zoals kreeftensoep volgens beproefd familierecept. De visspecialist wordt zo steeds meer traiteur én adviseur. Want ook in 2021 verwacht de klant kook- en bereidingsadvies.
Roken en grillen
Vis grillen zorgt voor een andere smaakbeleving.
Na de grote stukken vlees, ontdekken de grillmasters dat vis op de BBQ goed gedijt. Steeds meer consumenten en visspecialisten gaan daarom vis grillen en roken op de BBQ. Naast zalm en witvis, blijkt ook paling een geschikte vis om te bereiden op een houtgestookt vuur. Zo krijgt vis net een andere smaakbeleving, afhankelijk van de toegevoegde specerijen en groenten, en van de gebruikte houtskool/pellets. Behalve grillen, kun je op de moderne BBQ’s ook roken. Deze vaktechniek zorgt voor een steviger rooksmaak. Het bereiden van de hele vis is een eyecatcher. Zeker als je voor het oog van de klant laat zien hoe je dat doet. Toon en deel je vakkennis, is ook hier het devies.
Blend is the trend
Fooddesigner en -trendwatcher Marielle Bordewijk van Food By Design denkt dat de consumptie van vlees de komende jaren afneemt: “Niet iedereen zal ineens stoppen met het eten van vlees, maar je ziet dat het aantal vegetariërs en veganisten onder jongere generaties substantieel hoger is. Slagers moeten zich durven losmaken van vlees als enige grondstof. De snijtechnieken, het kruiden en het mengen van smaken kun je ook toepassen op vegetarische en hybride producten. In Amerika zie je al dat hamburgers steeds vaker bestaan uit een combinatie van vlees en paddenstoelen. ‘Blend is the trend’, zeggen ze daar.”
Meer weten over de Trends van 2021? Lees dan ons artikel Trends 2021: van digital food tot injera op de websites van Bakkers in bedrijf, Vismagazine of Vlees+, of in onze bladen.