Supermarkten blijken de drijvende kracht achter de groei in omzet én aantal winkels waar food wordt verkocht. In 2017 maakten winkels in voedings- en genotmiddelen 3,1 procent meer omzet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven dat van 2008. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen kwam ook het volume hoger uit dan in 2008, meldt het CBS.
Het totale aantal food-winkels nam tussen 2008 en 2017 toe met 1,5 procent. Supermarkten groeiden in aantal met 3,2 procent naar 6.000 vestigingen, speciaalzaken met 0,8 procent naar 13.000.
Binnen het segment speciaalzaken is sprake van 'stevige verschillen': de snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe. Uit het straatbeeld verdwenen groentewinkels (-28 procent), slagers (-16 procent) en poeliers (-10 procent). Ook het aantal slijterijen (-6 procent) en tabakswinkels (-7 procent) nam af.
Bron: Foodlog