Visbureau transformeert naar overkoepelende ketenorganisatie

28 januari 2025 Redactie Vismagazine Nederlands Visbureau
VISIE 2025 | Het nieuwe jaar is begonnen. Hoe verliep het afgelopen jaar voor de visbranche en wat zijn de verwachtingen voor 2025? Waar liggen de kansen en wat zijn de uitdagingen? Deze week deelt de visbranche hun visie. Met vandaag: het Nederlands Visbureau.

Het Visbureau staat bekend als marketing- en promotiebureau, maar gaat zich ontwikkelen naar een overkoepelende ketenorganisatie die de gehele vissector verbindt en vertegenwoordigt. Door als keten op te trekken kunnen we de uitdagingen van vandaag het hoofd bieden en de kansen benutten voor morgen. Daarvoor stelde het Visbureau afgelopen jaar een strategisch plan richting 2030 op.      

Visbureau blikt terug

Naast de reguliere werkzaamheden realiseerde het Visbureau in 2024 een aantal bijzondere projecten en ging nieuwe samenwerkingen aan. Zowel nationaal als internationaal versterkte de organisatie zijn betrokkenheid bij de Nederlandse vissector en promootte vis, schaal- en schelpdieren en de sector op verschillende manieren. Van online content tot websitebeheer, en van een Holland Paviljoen tot het vormgeven van promotiemateriaal en presentaties.

In november werd een gezamenlijk subsidieproject ingediend rondom innovatie in de visserij- en aquacultuurketen, waarmee de sector nieuwe mogelijkheden beoogd om de waardering voor seafood en een verbeterd sector-imago onder de jongere doelgroep te realiseren.     

Kijkt vooruit

Voor de toekomst stelde het Visbureau in het derde kwartaal van 2024 het toekomstplan richting 2030 op. Hiervoor sprak de organisatie met verschillende stakeholders en voerde interne en externe analyses uit. “De dalende visconsumptie onder jongeren, de onderwaardering van vis in de eiwittransitie en de versnippering van communicatie binnen de keten vragen om een vernieuwde aanpak”, staat er in het jaarverslag. “Tegelijkertijd biedt de groeiende vraag naar duurzame eiwitten en de unieke positie van het Visbureau als neutrale autoriteit een stevig fundament voor de toekomst. Met deze nieuwe koers, bekend als 'Visbureau 4.0', ontwikkelt de organisatie zich van een marketing- en promotieplatform tot een overkoepelende ketenorganisatie die de sector en het product vertegenwoordigt, verbindt en beter positioneert.“

Om dit te realiseren zet het Visbureau onder meer in op educatie in de klas, het versterken van het netwerk binnen én buiten de sector, en het pro-actief uitdragen van het verhaal van vis, schaal en schelpdieren en de innovatieve, toekomstbestendige vissector.

Geeft advies aan de sector

“Onze strategische koers laat zien dat we voor uitdagingen staan die te groot zijn om als individueel bedrijf aan te pakken. Van dalende visconsumptie tot onderwaardering van ons product en de sector in bijvoorbeeld de eiwittransitie. Juist nu moet het Visbureau zich ontwikkelen tot een verbindende ketenorganisatie, gezien wij gezamenlijk een veel grotere impact kunnen maken dan wanneer ieder voor zich werkt.“

Dit was de laatste visie voor 2025. Lees ook de eerder verschenen visies van Adriaan van Moort (voorzitter Vereniging van Nederlandse Visspecialisten)Johan Nooitgedagt (voorzitter Nederlandse Vissersbond) en Christien Absil van de Marine Stewardship Council (MSC).

Altijd op de hoogte blijven?