Veel aandacht voor Holland Paviljoen op Seafood Expo Global

6 mei 2024 Marieke Pols Diversified Communications
35.000 bezoekers, 2244 exposanten uit 87 landen, 67 nationale en regionale paviljoens, en vooral veel vis. Dat was Seafood Expo Global/Seafood Processing Global 2024. “Het was een kwalitatief goede beurs”, aldus Remke Nehrstede van het Nederlands Visbureau.

Visprofessionals van over de hele wereld kwamen van 23 tot en met 25 april naar Barcelona voor ’s werelds grootste visbeurs. Op Seafood Expo Global/Seafood Processing Global vinden bezoekers alles wat te maken heeft met vis. Van vis, visserij en visproducten tot bedrijfsmiddelen, dienstverlening, apparatuur en machines

Op de dertigste editie presenteerden 2244 exposanten uit 87 landen hun producten en innovaties aan de ruim 35.000 bezoekers. Volgens beursorganisator Diversified Communications was er veel aandacht voor duurzaamheid, aquacultuur, added value, arbeidsvraagstukken, artificial intelligence en traceerbaarheid. Naast individuele exposanten waren er nationale en regionale paviljoens. Een daarvan was het Holland Paviljoen, opgezet door het Nederlands Visbureau. Hier presenteerden zeventien bedrijven en het Visbureau zich onder de Nederlandse vlag.

Holland Paviljoen

Met de opvallende oranje kleur en de Nederlandse driekleur trok het Holland Paviljoen volop de aandacht. “We hadden ons Holland Paviljoen dit jaar een simpele upgrade gegeven waardoor de uitstraling nog meer past bij deze tijd”, vertelt Remke Nehrstede, waarnemend directeur van het Nederlands Visbureau. “Daarnaast hadden we een extra unit, waardoor de gehele stand bestond uit zes blokken.”

Activiteiten Nederlands Visbureau

Het Nederlands Visbureau biedt met het Holland Paviljoen de mogelijkheid aan visbedrijven om zich te presenteren aan de internationale bezoekers. “We ontzorgen de deelnemers volledig. Standbouw, catering, hospitality, contact met de organisator”, somt Nehrstede op. “Hierdoor ontzorgen wij de deelnemers en kunnen zij zich volledig focussen op zaken doen.

Daarnaast presenteert het Nederlands Visbureau ook zichzelf op de beurs. “We vertegenwoordigen de hele Nederlandse vissector. Dus ook bedrijven als Cornelis Vrolijk en Parlevliet & Van der Plas die individueel op de beurs staan. We informeren de bezoekers en dienen als doorverwijspunt. Daar kwamen mensen echt voor langs dit jaar.” 

Barcelona

Voor corona vond Seafood Expo Global plaats in Brussel. De laatste beurs ging door de pandemie niet door. Sinds 2022 komt iedereen naar Barcelona voor Seafood Expo Global. Nehrstede is positief over deze nieuwe locatie. “In Brussel vond de beurs plaats in een verouderd pand en de bereikbaarheid was altijd lastig. Nu is het een mooie, nieuwe locatie, die bovendien veel beter bereikbaar is. Daarnaast kan Barcelona de beurs ook beter faciliteren. Er zijn veel meer hotels en andere horeca. Alles is hier heel goed geregeld.”

Volgende editie

De data voor de volgende editie is alweer bekend. In 2025 vindt Seafood Expo Global niet, zoals gebruikelijk, in april plaats maar van 6 tot en met 8 mei. Bijna twee weken later dan we gewend zijn”, zegt Nehrstede. Het heeft volgens haar te maken met Pasen. “In 2025 valt Pasen laat, op 20 april. De meeste landen hebben dan twee weken vakantie. Bij het vaststellen van de nieuwe data heeft de organisatie rekening gehouden met de Paasvakantie en vindt de beurs in mei plaats.

Seafood Excellence Global Awards

Tijdens Seafood Expo Global worden de Seafood Excellence Global Awards uitgereikt. Er zijn twee categorieën: retail en horeca. Dit jaar waren er geen Nederlandse producenten genomineerd en gingen beide prijzen naar Franse bedrijven. Parcs Saint Kerber won de categorie retail met Oysters Trio Saint Kerber. Een doos met drie soorten oesters: de Europese platte oester, de Tsarkaya en de premium Saint Kerber. Algolesko won de categorie horeca met Wakame Pickles, een combinatie van vers knapperig wakame-zeewier met sap en schil van citrusvruchten, zout en azijn. Dit product biedt chef-koks een nieuwe manier om zeewier op het menu aan te bieden.

 

Altijd op de hoogte blijven?