
Voor het rapport 'Aan de start van het AI-traject' ondervroeg DNV 1.626 organisaties uit Europa, Noord-Amerika, Midden- en Zuid-Amerika en Azië. En wat blijkt. Slechts 21 procent van hen is daadwerkelijk bezig de implementeren van de technologie. Het gebrek aan technische expertise vormt hierbij grote hindernis vormt.
Efficiëntie en kostenbesparing met AI
Van de organisaties die AI al hebben omarmd, noemt 62 procent het verbeteren van de efficiëntie en het besparen van kosten als belangrijkste redenen. Daarnaast ziet 46 procent van de bedrijven een toename in de waarde van bestaande diensten en producten. Toch toont het onderzoek van DNV aan dat het enthousiasme over AI vaak botst met de realiteit van beperkte technische kennis.
Maar liefst 44 procent van de organisaties geeft aan dat hun inspanningen voor de implementatie worden belemmerd door een gebrek aan technische expertise. Slechts 6 procent van de respondenten beschouwt zichzelf als zeer deskundig op het gebied van AI, terwijl 25 procent zichzelf als matig deskundig ziet. Een meerderheid van 53 procent geeft aan dat hun kennis "enigszins adequaat" is, en 16 procent bekent helemaal geen kennis te hebben.
Gebrek aan technische expertise
"Ons rapport benadrukt de behoefte aan meer gespecialiseerde AI-vaardigheden om AI-technologieën beter te begrijpen, kritisch te evalueren en weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan", zegt Barbara Frencia, CEO van DNV Business Assurance. "Ons onderzoek toont aan dat veel organisaties hun vaardigheden moeten verbeteren om hun AI-initiatieven van de grond te krijgen. Het is belangrijk om te realiseren dat de medewerkers die in organisaties met AI werken niet per se experts op dit gebied zijn, maar dat het werknemers zijn die nieuwe taken hebben gekregen. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat hoe verder u bent, des te groter de voordelen van AI zijn. Maar het is een kwestie van aan de slag gaan met competentieontwikkeling."
Structuur en regelgeving essentieel
Naast de noodzaak van technische vaardigheden, wijst het rapport ook op het belang van een gestructureerde aanpak voor de implementatie. Iets meer dan een derde van de ondervraagde organisaties overweegt een managementsysteem in te voeren om de verantwoorde inzet en het beheer van AI-technologieën te waarborgen. Toch blijft de bekendheid met de internationale norm ISO/IEC 42001, die specifiek is ontwikkeld als managementsysteem voor de technologie, opvallend laag. Slechts 11 procent van de respondenten is bekend met deze norm.
"We denken dat het belangrijk is om verschillende dingen tegelijk in gedachten te houden als het gaat om AI," voegt Frencia toe. "Kennis en competenties moeten vergroot worden om zakelijke voordelen te behalen. Daarnaast helpt een gestructureerde aanpak in de vorm van een managementsysteem om te garanderen dat de AI-oplossingen veilig, betrouwbaar, ethisch en in overeenstemming met de geldende regelgeving zijn."
Conclusie rapport DNV
Het rapport van DNV maakt duidelijk dat de implementatie niet alleen draait om technologie, maar vooral om mensen. Zonder de juiste vaardigheden en een gestructureerde aanpak blijven veel organisaties steken in de beginfase van hun traject. Door te investeren in kennis en managementsystemen kunnen bedrijven echter niet alleen de voordelen benutten, maar ook zorgen voor een verantwoorde en duurzame toepassing binnen hun organisatie.
Meer weten over de mogelijkheden voor de voedingsindustrie? Eerder publiceerde EVMI een bericht waar in Rob Morren, Sector Banker Food bij ABN AMRO, uitlegt hoe de voedingsindustrie gebruik kan maken van deze techniek.