De negentiende editie van Fish International biedt een beursvloer met ruim 300 exposanten uit binnen- en buitenland, die hun laatste innovaties presenteren. Een van de noviteiten op de beurs is de kweekvis Dentex dentex van Cromaris. “De dentex behoort tot de familie van de zeebrasem, Sparidae”, vertelt Thomas Wohlert van de viskweker uit Kroatië. “De soort is erg populair in het Middellandse Zeegebied vanwege het malse, witte en schilferige vlees. Op Fish International willen we de vis introduceren op de Europese markt."
Grote namen en jonge bedrijven
Daarnaast presenteren twee grote spelers in de Duitse visindustrie hun laatste innovaties. Deutsche See is samen met andere bedrijven uit de Parlevliet Group aanwezig. Evenals Transgourmet Seafood uit Bremerhaven, die met een aantal partnerbedrijven 400 vierkante meter van de beursvloer vult. Ralf Forner, Managing Director, vertelt waarmee Transgourmet Seafood op de beurs staat. Allereerst de mogelijkheden van sushi en sashimi, mediterrane vis en gerookte zalm uit de landteelt, en tot slot de voordelen van surf en turf.
Daarnaast biedt Fish International onder de noemer ‘Young Innovators’ ook een platform voor jonge bedrijven. Bijvoorbeeld Ordinary Seafood uit Potsdam, een producent van veganistische zalm- en tonijnalternatieven op basis van plantaardige eiwitten. Of Flexality uit Bremen. Deze onderneming ontwikkelde een algoritme voor koelopslagprocessen om de elektriciteitskosten met maximaal 15 procent en de C02-uitstoot met maximaal 14 procent te verlagen.
Voedselproductie, duurzaamheid en transparantie
Naast de beursvloer is er ook weer een forum over de actuele onderwerpen op het gebied van aquacultuur, retail en foodservice. De drie hoofdthema's zijn in 2024 voedselproductie, duurzaamheid en transparantie. “Het wordt steeds belangrijker om om deze drie aan te pakken”, zegt Wedell. Samen met haar team presenteert zij de voortgang die is geboekt op onder meer het gebied van energiebesparing.
Sealpac uit Oldenburg gaat in op duurzame verpakkingsoplossingen voor visproducten. “Het onderwerp duurzaamheid en plasticreductie blijft een groot probleem voor klanten. Onze verpakkingen bevatten tot 80 procent minder plastic, bestaan uit een hoog vezelaandeel en zijn tot 100 procent recyclebaar”, aldus Stefan Dangel, hoofd van Marketing en Verkoop bij Sealpac. Het bedrijf communiceert zichtbaar de duurzaamheidseigenschappen op de verpakkingen. Dit komt tegemoet aan de behoeften van klanten en heeft voordelen voor retailers. “Milieuvriendelijke verpakkingen, geplaatst als blikvanger, hebben een positieve invloed op de aankoopbeslissingen van klanten. Ze hebben het gevoel dat ze actief iets doen voor het milieu vanwege verminderde plasticgehalte van de verpakking.”
Arbeidsmarkt
Nieuw in het forum is de focus op de arbeidsmarkt. Digitalisering, demografische veranderingen en veranderende eisen aan de werkplek houden de hele economie bezig. De vis- en voedingsmiddelenindustrie vormt hierop geen uitzondering. Bedrijven en hun HR-afdelingen worden geconfronteerd met de volgende vragen: Hoe kan HR de fundamentele veranderingen in het bedrijfsleven en de samenleving ondersteunen? Hoe kunnen jonge en ervaren professionals worden gevonden en behouden?
“Nieuwe werkvormen, creatieve processen, grotere flexibiliteit - wij nodigen bezoekers graag uit om het onderwerp HR te ervaren vanuit het perspectief van andere organisaties om zo concreet te ontdekken hoe divers en effectief de mogelijkheden van innovatief HR-werk zijn”, zegt Wedell. Deelnemers krijgen praktische tips en best practice voorbeelden die laten zien hoe werk duurzaam kan worden georganiseerd en wat een bedrijf vandaag de dag aantrekkelijk maakt voor geschoolde werknemers.
Fish International
Fish International vindt plaats van 25 tot 27 februari 2024 in Bremen. Tegelijkertijd vindt de Gastro Ivent plaats, een beurs voor catering en hospitality van Noord-West Duitsland. Er is verbinding tussen de twee beurzen zodat bezoekers gelijktijdig bij beide beurzen terecht kunnen.