Foto: Seafarm

Seafarm laat een nieuw schip bouwen voor de visserij op mesheften, ook wel bekend als scheermessen. Duurzaamheid is hierbij het uitgangspunt. Het nieuwe schip moet de uitstoot van stikstof met 96 procent verminderen.

Onlangs gaf Seafarm de werf Padmos in Stellendam de opdracht om een geheel nieuw vaartuig voor de visserij op scheermessen te bouwen. Dit vaartuig gaat de huidige KG8 vervangen. Wat betreft energieverbruik wil Seafarm met het nieuwe vaartuig een substantiële reductie behalen. Het nieuwe schip moet de emissie van stikstof met 96 procent terugbrengen. Om dit te bereiken worden innovatieve technieken gebruikt zoals elektrische voortstuwing met een vermogen van ruim 400kW (545 PK), nabehandeling van uitlaatgassen en vissen met een airlift systeem.

Luchtbellen

Vissen met een airlift systeem is niet nieuw voor Seafarm. Het systeem wordt al gebruikt op het huidige schip de KG-8. Adri en Dave Bout, oprichter en eigenaren van Seafarm, zetten het system voor het eerst in. Hierbij worden de mesheften met behulp van de opwaartse kracht van luchtbelletjes omhoog naar het schip gebracht.

Het gebruik van een airlift in plaats van een zuigpomp zorgt voor een grote energiebesparing en zorgt daarnaast voor minder breuken aan de mesheften en minder stress. Dat laatste resulteert in een schelp die later beter zandvrij gemaakt kan worden. En daar is het Dave Bout om te doen. “Dit is precies waar de huidige markt om vraagt”, zegt hij. Na het opvissen worden de mesheften door Seafarm zelf verwerkt op het bedrijf in Kamperland, verkocht en getransporteerd naar de groothandelsmarkten.

Kleinschalig

Voor de toekomst van de Nederlandse visserij is volgens Seafarm kleinschaligheid een belangrijk thema. Het nieuwe schip van Seafarm is dan ook maar 25 meter lang. De voorganger, de KG-8, is 32 meter. "Een kleiner schip helpt enorm om de reducties te bereiken."

Padmos Machinefabrieken in Stellendam kreeg van Seafarm de opdracht voor het bouwen van dit nieuwe schip. Daarmee is Dave Bout de derde generatie van zijn familie die werkt met eveneens de derde generatie van de scheepsbouwer Padmos, Leon Padmos. “Mijn opa Iman Bout en vader Adri Bout werkten met de opa en vader van Leon, die net als ik van de derde generatie is”, aldus Dave.

Nederlands kwaliteitsproduct

Aan boord van dit nieuwe schip wordt het de bemanning zo comfortabel mogelijk gemaakt, zo is er voor ieder bemanningslid een eigen hut met vloerverwarming en airco. “En dat verdienen ze absoluut, op deze mannen ben ik erg trots', zegt Dave. 'Een aantal werkt al meer dan 20 jaar bij ons aan boord en met z’n allen werken ze hard om ook kleine reparaties te doen en alles er netjes uit te laten zien. Met zo’n team en dit nieuwe schip zijn wij meer dan ooit, klaar voor de toekomst.”

Met Padmos als hoofdaannemer, de bouw van het casco bij CSR in Rotterdam en de afbouw met vele toeleveranciers uit Stellendam en omgeving (Zeeland) wordt het nieuwe vaartuig een innovatief en volledig Nederlands kwaliteitsproduct.

MSC-certificering

De Nederlandse mesheften visserij ontving in 2011 het MSC-keurmerk. De Marine Stewardship Council (MSC) is een onafhankelijke organisatie die een internationaal erkend milieukenmerk en certificeringsprogramma heeft ontwikkeld voor duurzame wildvangstvisserijen. MSC-certificering is voor Seafarm de erkenning voor een duurzame visserij op mesheften.

Mesheften, ook wel bekend als zwaardschedes of scheermessen, worden in Zeeland gevangen. Het dier graaft zich rechtop in onder het zand, en filtert het zeewater net als mosselen en oesters doen. Het blauwe logo van MSC op dit product betekent dat de schelpdieren op een duurzame manier zijn gevangen en dat rekening is gehouden met de visvoorraden in de zee, minimale negatieve impact op de bodem en een goed beheer. 

 

Altijd op de hoogte blijven?