Dondagmiddag 12 maart kondigde premier Rutte nieuwe maatregelen aan tegen het snel verspreidende coronavirus. De regering komt met de nieuwe maatregelen omdat bij verschillende patiënten de bron van besmetting onduidelijk is. Dit duidt op een mogelijke kanteling in de situatie. Zondag 15 maart kwamen hier nog extra maatregelen bij.
De nieuwe maatregelen, die in elk geval tot 6 april van kracht zijn, zijn er op gericht om de de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk te bepreken. Dit betekent onder andere dat mensen met verkoudheids-, koorst en hoestklachten thuis moeten blijven. Ook wil de regering dat mensen zoveel mogelijk thuis moeten werken of de werktijden verspreiden. Evenementen met meer dan 100 personen worden afgelast. Aanvullend kwam de regering zondagmiddag met extra maatregelen. De scholen, horeca en sportcentra moeten ook dicht. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat een bakker die een lunchroom heeft deze moet sluiten.
Voor de slager, bakker, visspecialist, slijter en ijsbereider is thuiswerken niet mogelijk. Bovendien werken zij ook nog met voedsel. Volgens EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid, is er geen bewijs is dat het coronavirus via voedsel kan worden overgedragen. De verschillende brancheorganisaties benadrukken dat het belangrijk is dat de medewerkers van een verswinkel de hygiënecode naleven.
De maatregelen die een ondernemer kan nemen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen zijn dezelfde maatregelen die je neemt tegen alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Verschillende brancheorganisaties, zoals KNS en NBOV geven concrete adviezen.
- Zorg ervoor dat je regelmatig goed je handen wast. Dit betekent minimaal een halve minuut met water en zeep.
- Moet je niezen? Doe dit niet in je hand, maar in de binnenkant van je elleboog. Gebruik papieren zakdoekjes.
- Houd afstand van elkaar. Groet zonder aanraking. Dus schud geen handen en zoen niet.
- Motiveer klanten om met de pin te betalen in plaats van contant.
- Maak regelmatig goed schoon. Denk hierbij aan opperbvlakten die vaak door klanten worden aangeraakt. Zoals het pinapparaat, de deurkruk of de trapleuning.
- Je kunt klanten eventueel online of telefonisch de bestelling laten doen en deze laten afhalen. Daarmee kun je de klantenbezoeken spreiden en beperk je het contact tussen de klant en de medewerken.
- Scherm voedsel goed af. Zet geen proefschaaltjes op de toonbank.
Welke maatregelen neemt u tegen het coronavirus? Laat het onze redactie weten!