Beeld: Princes
Op de blikken tonijn van visverwerker Princes zal vanaf oktober een QR-code staan. Wanneer consumenten die code scannen, zien ze de reis die het product heeft afgelegd. Zo wil het bedrijf hetverhaal achter de tonijn “transparant in beeld brengen”.
De code verwijst klanten door naar het platform checkjevis.nl. De site brengt de milieu- en sociale impact van het product in beeld. Menno Bax, Marketing Director voor Princes Europe: "Wij zijn marktleider als het gaat om het volume MSC-gecertificeerde visconserven in Nederland. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat onze producten met zorg geproduceerd zijn. Blockchain is een mooie technologie waarmee de keten inzichtelijk wordt, waardoor consumenten zonder zorgen van onze vis kunnen genieten.” Later zal Princes ook de verpakkingen van andere producten van QR-codes voorzien.
Provenance
Het initiatief is onderdeel van breder beleid binnen de Princes Group. In samenwerking met Provenance - een transparantieplatform dat gebruik maakt van blockchain, mobiele en openbare data – wil Princes Group voor haar merken de toeleveringsketen inzichtelijk maken. Bax: “Onze nieuwe samenwerking met Provenance stelt ons in staat om ons verhaal duidelijk en gemakkelijk te vertellen. Het gebruik van blockchain wordt daarom steeds belangrijker binnen de groep, bijvoorbeeld ook bij ons Napolina-tomatenmerk en huismerken van strategische partners”. Jessi Baker, oprichter & CEO van Provenance: "De groei rond duurzame en ethische producten zorgt voor veranderingen in de toeleveringsketens. Merken moeten concreet bewijs kunnen leveren dat ze impactvolle acties ondernemen. Deze samenwerking met Princes gaat over het transparant delen van informatie met het winkelend publiek op een consistente, geloofwaardige manier, zodat de consument een weloverwogen beslissing kan nemen en op ons voedselsysteem kan vertrouwen".
Bron: Princes