‘Opvallend dat klanten ook nog graag fysiek komen winkelen’

25 januari 2023 Edwin Rensen

Bij versspecialisten heeft bestellen, zeker na corona, een impuls gekregen. De markt voor bezorging groeit, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet. En er zijn nog veel ondernemers zonder webshop. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Jan Knulst van Proef Zeeland.

Wat in 1912 begon als een klein kweekexperiment van de vissersfamilie Schot is uitgegroeid tot een professionele kwekerij: Neeltje Jans Mosselen. De kwekerij vist al jaar en dag op de beste kwaliteit mosselen en heeft in de loop der jaren ook de kreeftenvisserij en de oesterteelt als bedrijfstakken toegevoegd. De mosselen van Neeltje Jans worden geëxporteerd naar onder meer België, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. Mede dankzij het succes van de mosselen werd in 2013 het bedrijf uitgebreid met een viswinkel en restaurant, genaamd Proef Zeeland.

De proeverij, en de beleving, staan centraal bij Proef Zeeland. En de laatste jaren wordt steeds meer ingezet op digitalisering, vertelt bedrijfsleider Jan Knulst. “Dat zien we ook binnen de visbranche. Van kassa-systemen, tot reclame via mailing, uitingen op social media en veel verkoop via de webshop. Alles draait er tegenwoordig bijna om”, legt hij uit. Hij verwacht dat dit verder zal toenemen. “Overigens valt me altijd op dat klanten ook nog graag fysiek komen winkelen. Bestellen via de webshop wordt door een gedeelte van het klantenbestand al volop gedaan, maar er is een deel dat liever ziet wat ze bestellen of graag telefonisch met een medewerker wil spreken. Zeker ook omdat ze graag goed geïnformeerd willen worden door ons als visspecialisten.”

24 uurs-shop

Knulst en zijn team doen een aantal mailingen per week uit. “Hiermee hebben we een megagroot bereik. Er wordt aandacht gevestigd op aanbiedingen en specifieke producten worden uitgelicht. Verder zetten we ook in op Facebook en Instagram en hebben we een nieuwe webshop laten maken. We bezorgen in heel Nederland en een gedeelte van België. Een verspartner verzendt onder meer kant en klare maaltijden tot de meest verse vis. Van schaal- en schelpdieren uit eigen kweek en visserij tot een bijpassende huiswijn. Ook kunnen klanten fysiek en online terecht in onze winkel voor verse salades en groenten als zeekraal en lamsoor.”

Onlangs is het bedrijf gestart met een 24-uurs shop waar klanten buiten de openingstijden om terecht kunnen (zie foto, red.). Naast de locatie op Neeltje Jans beschikt het bedrijf in Zierikzee over het Mosselpakhuys. Deze locatie is gevestigd in één van de oudste stedelijke pakhuizen van rond 1600. Op­gekocht en volledig gerestaureerd door de familie Schot is het een prachtige locatie voor de producten van Proef Zeeland.

Dit is deel 2 van de rondvraag 'Gestage groei online verkoop bij verswinkel'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. De hele rondvraag staat in Vismagazine 9-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?