Vis

Nederlandse marktpartijen blijven achter met MSC-gecertificeerde tonijn

13 mei 2025 Redactie Food unsplash
NIEUWS | Het wereldwijde aanbod duurzame tonijn is hoger dan ooit. Jaarlijks wordt er bijna drie miljoen ton tonijn aangevoerd uit MSC-gecertificeerde visserijen. Dat is de helft van de wereldwijde vangst op wilde tonijn, blijkt uit nieuwe MSC gegevens. Voor supermarkten, merken en producenten is er dus geen reden meer om tonijn zonder MSC-keurmerk aan te bieden.

De nieuwe gegevens van MSC zijn gepubliceerd in de meest recente editie van MSC Sustainable Tuna Yearbook. De cijfers omvatten de verkoop van verse tonijn, diepvriesproducten, kant-en-klaarmaaltijden, dierenvoeding en ingeblikte tonijn. De Nederlandse consument heeft genoeg keuze aan duurzame tonijn, maar niet alle bedrijven doen mee.

Marktanalyse

Uit de marktanalyse van MSC komt naar voren dat een aantal retailers het voortouw neemt. Zo hebben Albert Heijn en Jumbo uitsluitend tonijnproducten met MSC-keurmerk onder hun huismerk vallen. Hetzelfde geldt voor de A-merk producten van onder andere Princes, Fish Talens en John West. Voor John West is de stap naar producten met MSC-keurmerk recenter waardoor nog niet alle producten dit keurmerk mogen dragen. Echter, worden hun producten vanaf heden 100 procent geproduceerd en geleverd met MSC-keurmerk. Ook andere ketens als Lidl, ALDI en inkoopcoörperatie Superunie tonen een sterke betrokkenheid in het aanbod MSC-gecertificeerde tonijn.

Verbeterpunten

Enkele merken als Deepblue, Ribeira en Statesman dragen op het moment geen MSC-keurmerk. Statesman heeft al wel concrete stappen gedeeld voor een volledige transitie naar tonijn met het MSC-keurmerk.

Wat verwacht de Nederlander?

Uit een consumentenonderzoek van Globalscan voor MSC blijkt dat 60 procent van de Nederlanders van mening is dat vis enkel nog uit duurzame bronnen gehaald mag worden om de oceanen te beschermen. 54 procent wil zeker zijn dat de vis herleidbaar is tot een betrouwbare duurzame bron. tweederde vindt dat duurzaamheidsclaims enkel geloofwaardig zijn als ze kunnen worden bevestigd door een onafhankelijke organisatie. 80 procent van de consumenten (die het MSC-keurmerk herkennen) geeft aan er een duurzamere keuze mee te kunnen maken.

Ondanks dat bijna alle marktpartijen hun duurzaamheidsdoelstellingen op papier hebben staan en daar transparant over zijn, blijkt dit niet voldoende voor de consument. Zij vertrouwen op het schap en verwachten dat duurzaamheidsclaims onafhankelijk en controleerbaar zijn.

Keuze voor duurzame tonijn

In 2016 werd 2 mei uitgeroepen tot Wereld Tonijndag, na aanleiding dat er grote overbevissing was op tonijnsoorten op biologisch onhoudbare niveaus. Inmiddels negen jaar verder komt 87 procent van de wereldwijde tonijnvangst uit gezonde visbestanden. Dit is mede mogelijk gemaakt door de vele visserijen die hun werkwijzen en duurzaamheid hebben verbeterd.

Altijd op de hoogte blijven?