Na tien jaar maakt Fish Tales nieuwe stappen

30 mei 2024 Huib Stam Fish Tales
Het tienjarig bestaan, een nieuw kookboek en de aanstelling van een nieuwe CEO vol plannen: er viel wat te vieren woensdag 29 mei voor Fish Tales. De binnenplaats van het verzamelgebouw in Amsterdam was tot in elke hoek gevuld met kraampjes met visheerlijkheden: oesters, mosselen, gerookte waar, Japanse tataki, ‘fish no chips’ en uiteraard de eigen conserven en een grote barbecue, geïnspireerd door ‘Vis van de BBQ’, het nieuwe boek van Bart van Olphen. De bar ging om 16:00 uur open.

Van Olphen en partner Harm Jan van Dijk zijn succesvol met het opbouwen van hun merk van duurzaam gevangen en geproduceerde visconserven. Met de Fish Tales Foundation steunen ze bovendien lokale, duurzame visserijen over de hele wereld. Het laatste wapenfeit is de stap naar de Verenigde Staten. Hun in blauw verpakte blikjes zijn nu ook te koop bij Walmart, de grootste retailer ter wereld, onder de merknaam Sea Tales.

Vismerk Fish Tales

Maar het kan beter, tijd voor een nieuwe stap, vindt Sander van Gelder, de nieuwe CEO. De 52-jarige IJmuidenaar komt uit de wereld van sportartikelen met veel ervaring in marketing en management. “Veel consumenten weten wel wat Fish Tales is en waar het voor staat, maar als we echt impact willen maken met duurzame vis moeten we de naamsbekendheid vergroten.” Een betere brand-marketing kortom.

Duurzame vis

Van de commerciële mode naar duurzame vis? Is Van Gelder een bekeerling? Hier aarzelt hij even. “Door mijn gesprekken met Bart en Harm Jan was ik meteen gegrepen door hun eerlijke verhaal en hun energie. Fish Tales heeft echt een missie en die slaat aan bij steeds meer mensen. De visserij duurzamer maken, dat vindt iedereen een goed idee. Maar hoe vertaal je dat in groei van het bedrijf?”

Plannen genoeg, aldus Van Gelder. Nee, hij wil er nog niets over kwijt. Iets aan de verpakking doen, de olijke huisstijl? Geen woord, alleen een glimlach.

 

Altijd op de hoogte blijven?