
marktonderzoeksbedrijf Circana publiceert jaarlijks de Monitor Keurmerken Retail. Voor het keurmerkenrapport van 2024 koos het voor de volgende kenmerken: ASC, Beter Leven keurmerk, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten.
Biologische keurmerk hoogste groei
De verkoopomzet van producten met een keurmerk groeide in 2024 met 2,8 procent naar bijna 9 miljard euro. De algehele omzetgroei in food was 3 procent. Alle productcategorieën groeiden licht, behalve zuivel.
De omzet in keurmerken volgt gemiddeld genomen de marktgroei en bleef daarmee stabiel, namelijk op een marktaandeel van zo’n 25 procent in 2024. Het biologisch keurmerk vertoonde de hoogste groei met 7,9 procent. Het Beter Leven keurmerk volgde de markt met zo’n 2,9 procent. De beide viskeurmerken ASC en MSC groeiden met 0,2 procent en 1,8 procent. De overige keurmerken vertoonden een lichte daling. Zowel ASC & MSC voor vis en Beter Leven keurmerk voor vlees (varken, kip) en eieren zorgen inmiddels voor een hoog aandeel in hun productgroepen.
Omzetaandeel per productgroep
De gehele productgroep eieren heeft een hoog omzetaandeel van 86,7 procent. Binnen de andere productgroepen zijn er nog hogere omzetaandelen van de keurmerken. In de groep diepvriesvis en vleesconserven elk met 98 procent omzetaandeel, thee met 94 procent, vers pluimveevlees met 93 procent en vers varkensvlees met 90 procent omzetaandeel. In de productgroep AGF, vleeswaren, zuivel, pet food en in de groep overig food is er ruimte voor omzetgroei met keurmerken.
Huismerken groot aandeel met keurmerk
Huismerken en A-merken houden elkaar in balans. Terwijl huismerken in het totaal een omzetaandeel hebben van 33,1 procent, is daarbinnen het aandeel met een keurmerk 70 procent. Voor A-merken geldt het andersom. A-merken hebben een omzetaandeel in het totaal van 66,9 procent en daarbinnen is het omzetaandeel keurmerken 30 procent. Huismerken van supermarktformules hebben veelal ingezet om bepaalde productgroepen in zijn geheel te voorzien van een keurmerk.
Maurits Steverink van de Monitor Keurmerken Retail verwacht een verhoging van het omzetaandeel van keurmerken van binnen huismerken.
Een nieuw keurmerk vanaf 2025
De Monitor Keurmerken Retail krijgt vanaf aankomend jaar - dus die in 2026 verschijnt - een nieuw keurmerk: Het keurmerk Beter Voor Boer en Natuur.