Makreel terug op het bord

14 februari 2011

Makreel staat de laatste tijd volop in de belangstelling. Dat blijkt niet alleen uit recente consumptiecijfers, maar ook uit reacties van de horeca, zo bleek onlangs tijdens een perspresentatie over makreel. Mede dankzij geïnspireerde chefs is de traditionele makreel weer hip aan het worden.

De afzet van gerookte makreel kent een goed derde kwartaal, zo blijkt uit recente cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van 2009 is er in de eerste drie kwartalen van 2010 35 procent meer gerookte makreel verkocht.

Jonge chefs doen meer met makreel

Gerookte makreel wordt in Nederland voornamelijk gegeten bij de lunch, op brood, verwerkt in een salade, of als hapje bij de borrel. Verse makreel is nog niet zo ingeburgerd, hoewel er onder invloed van chef-koks en culinaire journalisten verandering in komt. Voor de perspresentatie van de marktcijfers lieten jonge chefs zich inspireren door de culinaire mogelijkheden van makreel.

Makreel is gezond

De groei van de makreelconsumptie is voor een deel terug te voeren op de algemene stijging van de visconsumptie. Nederlanders zijn meer vis gaan eten. Daarnaast is makreel een vissoort die perfect past in het groeiend bewustzijn voor gezond eten. Makreel bevat namelijk veel gezonde omega-3 vetten, is goed verkrijgbaar en bovendien aantrekkelijk geprijsd.

Nederlandse visserij op makreel

In de maand oktober starten de Nederlandse makreelvissers met de visserij die doorloopt tot februari. De vangst vindt plaats in de wateren ten zuidwesten van de Britse eilanden en de noordelijke Noordzee.

In VIS nummer 3 (maart 2011) staat een uitgebreide reportage over de revival van makreel.

Altijd op de hoogte blijven?