NIEUWS | Winkeliers dragen bij aan de leefbaarheid in de buurt. Dat is het uitgangspunt van twaalf brancheorganisaties die gezamenlijk de campagne ‘Ietsje minder’ zijn gestart. Het doel? meer waardering voor de winkel en minder regels en belastingen.

Een van die deelnemende brancheorganisaties is het KNS, de Koninklijke Nederlandse Slagers. Maar ook hebben onder meer de VNV (visbranche), NBOV (bakkersbranche) INRetail (non-food) en Didevo (dierenwinkels) zich achter de boodschap gezet. In winkels werken in Nederland ongeveer 900.000 mensen die een grote sociale bijdrage leveren.

Mag dit ietsje meer?

Met deze campagne doen de organisaties een oproep richting de overheid voor minder complexe regels, accijnzen en btw, lagere lasten bij ziekte van medewerkers en lagere loonkosten voor de werkgevers. Daarnaast mag ook de lasten en regeldruk minder.
Daartegenover staat de behoefte aan meer waardering voor ondernemerschap, betere toegang tot financiering, een hoger netto-inkomen voor de medewerkers, (betere) politie-inzet tegen winkelcriminaliteit, investeringen in winkelgebieden en bescherming tegen hoge huren.

Toolkit voor winkeliers

Op de website www.ietsjeminder.nl is voor winkeliers een toolkit beschikbaar. Volgens de initiatiefnemers: ‘Het doel van de campagne is dat heel Nederland de meerwaarde van de winkelier kent. Dat geldt voor politiek Den Haag, maar zeker ook voor consumenten.’ De toolkit bevat een video die de winkelier kan delen, er staan kant-en-klare posters en socialmediaberichten klaar. Van bakkerij tot meubelwinkel en van drogist tot viswinkel is in de campagne vertegenwoordigd.

Meedoen? Kijk op www.ietsjeminder.nl en gebruik de hashtag #ietsjeminder

 

Altijd op de hoogte blijven?