
Onder het motto 'De smaak van traditie, gevangen in het nu' initieert de sector dit jaar samenwerkingen met partners binnen en buiten de vissector. 'Door nieuwe partnerschappen aan te gaan met partijen die onze passie voor de Hollandse Nieuwe delen, willen we niet alleen aandacht voor de seizoensstart, maar in de breedte zorgen voor een grotere waardering voor dit product,' aldus Lisa Koopman van het Nederlands Visbureau.
'De startdatum is afgestemd op het natuurlijke proces waarbij de haring het gewenste vetpercentage bereikt voor de karakteristieke smaak waar de Hollandse Nieuwe om bekend staat. Het verhaal achter dit bijzondere product, van het traditionele maakproces tot de gezondheidsvoordelen is bij veel mensen echter nog onbekend,' aldus de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging.
Activiteiten komend jaar
Om deze kennis te vergroten, presenteert de sector dit jaar een documentaire over het verhaal van de haring. Daarnaast ontwikkelt de sector diverse activiteiten gericht op de jonge generatie, een doelgroep waar nog veel potentieel ligt. Haringparty's door heel Nederland vormen hét ideale platform om de terugkeer van de Hollandse Nieuwe te vieren - van jong tot oud.
Het goede doel dat dit jaar de opbrengst van de veiling zal ontvangen, wordt in de aanloop naar het haringseizoen bekendgemaakt.
Bron: Nederlands Visbureau