De nieuwe schapkaarten laten met een blauwe of rode kleurcode zien of de consument een goede keuze maakt, of dat ze een vissoort beter links kunt laten liggen. Deze beoordeling is afkomstig uit De VISwijzer van de Good Fish Foundation. Directeur Peter Frans Koelewijn is trots: “FishPartners ziet het als haar directe verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het behoud van gezonde zeeën en gezonde visbestanden. We stoppen stapsgewijs met de verkoop van rode vis, maar ook heldere communicatie naar onze klanten én de consument is een belangrijk onderdeel van onze strategie om het aandeel verantwoorde vis te vergroten.”
Informatievoorziening visspecialisten
Eerder deed consumentenprogramma Kassa onderzoek naar de informatievoorziening in de Nederlandse Visspeciaalzaken. Uit dit onderzoek bleek dat veel van de ondernemers de informatievoorziening nog niet op orde hadden. “Het is voor een hardwerkende visspecialist haast ondoenlijk om de juiste keuzes te maken en aan zijn klant het goede verhaal over verantwoorde vis te vertellen”, zegt Margreet van Vilsteren, directeur en oprichter van Good Fish over deze uitdaging. “FishPartners is de eerste in de sector die als leverancier haar klanten informeert en actief helpt om bijvoorbeeld het schapkaartje netjes op orde te krijgen met de correcte omschrijving van herkomst, vangstmethode en eventuele certificeringen. Daarnaast verduurzaamt FishPartners ook actief haar eigen assortiment. Dat hebben we nog niet eerder bij andere visleveranciers voor visdetaillisten gezien en daarmee zijn ze een echte koploper.
Geen rode vis in 2027
FishPartners heeft zichzelf tot doel gesteld om in 2027 geen rode vis volgens de VISwijzer meer te verkopen. Ze zet in op een strategie waarin ze stap-voor-stap en in nauwe samenwerking met haar klanten werk maakt van een toekomstbestendige en verantwoorde inkoop en verkoop van vis. FishPartners maakt onderdeel uit van de Kennemervis Groep.