Fish International 2022: Duitse consumenten, nieuwkomers en blauwvintonijn

11 juli 2022 Redactie Vismagazine foto M3B GmbH/Oliver Saul
Foto: © M3B GmbH/Oliver Saul

In Messe Bremen vindt van 4 tot en met 6 september Fish International plaats. De organisatie geeft een update over deze visbeurs. Met onder andere informatie over de Duitse vraag naar vis, een nieuwe digitale tool, een verpakkingslijn met robots en een Japanse Kaitai-meester versnijdt een blauwvintonijn.

Tijdens de coronapandemie was er een sterke stijging van de Duitse vraag naar vis. Inmiddels is deze vraag weer terug naar het niveau pre-corona. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de Norwegian Seafood Council. Tijdens Fish International presenteert Kristin Pettersen de resultaten van dit onderzoek.

Duitse vraag naar vis

Pettersen concludeert dat de pandemie het consumentengedrag ten aanzien van vis niet fundamenteel heft gewijzigd. Waar andere voedingssectoren, zoals de biologische producenten, de winst van de afgelopen twee jaar vast hebben kunnen houden, geldt dit niet voor de Duitse vissector. De twee belangrijkste redenen hiervoor zijn dat Duitse consumenten vinden dat ze al genoeg vis eten of dat ze niet willen bijdragen aan overbevissing.

Volgens het Visinfomatiecentrum (FIZ) in Hamburg was de groei van de afgelopen twee jaar een bijzonder effect van de coronapandemie. Volgens de statistieken van FIZ keerde de visconsumptie in Duitsland in de eerste vijf maanden van 2022 terug naar het niveau van voor corona. Er is zelfs sprake van een lichte afname van de consumptie ten opzichte van 2019. Wel geven de consumenten meer uit aan vis. 

Digitale tool

Fish International is de plaats waar de industrie elkaar ontmoet en de laatste trends en innovaties presenteert. De organisatie introduceert een nieuwe digitale tool waarmee bezoekers hun bezoek beter kunnen plannen. Op de website kunnen bezoekers en exposanten met de tool ‘Seafood Business Meeting’ voorafgaand afspraken plannen.

Newcomer Area

Nieuw op de beurs is de zogenaamde Newcomer Area, een speciale ruimte waar bedrijven en startups die voor de eerste keer deelnemen aan de beurs hun producten kunnen presenteren. Hier staan onder andere Crushi – sushi met een knapperige buitenlaag – uit Nederland en Happy Oceans Food – een vegan alternatief – uit Duitsland.

Vepakkingslijn met robots

Naast nieuwe producten toont Fish International ook technische innovaties. De organisatie noemt de ‘Robotik-Pack-Line’ als een van de hoogtepunten. Een volledig geautomatiseerde verpakkingslijn, ontwikkeld door een consortium van industrie en wetenschap, waarbij robots de medewerkers vervangen.

Blauwvintonijn

En tot slot hebben het Spaanse vissersbedrijf Balfego en de Duitse bedrijven Zeelandia voan Belzen en Deutsche See ervoor gezorgd dat er een Japanse Kaitai show naar de beurs komt. Tijdens deze traditionele ceremonie zal de Japanse Kaitai meester Kozo Ohgata een blauwvintonijn van 150-200 kilogram kundig versnijden. Blauwvintonijn is een van de meest waardevolle vissen in de wereld. Een vis van 150-200 kilo brengt normaal gesproken een paar duizend euro op. “Zowel restaurateurs als handelaren kunnen hier in 45 minuten meer dan ooit leren over de mogelijkheden van de blauwvintonijn”, belooft Christian van Belzen

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?