Doop mesheftenschip KG8 van Seafarm

20 maart 2023 Redactie Vismagazine
Foto: Seafarm

Op 11 maart doopte de 13-jarige Feline Bout het nieuwe mesheftenschip KG8 van Seafarm. Hiermee luidt Seafarm een nieuw tijdperk in. Het duurzame schip stoot 96 procent minder stikstof uit en verbruikt 31,7 procent minder energie.

In aanwezigheid van bijna 250 gasten sloeg (klein)dochter Feline een fles champagne stuk tegen de boeg van het schip. Dochter Annabel van kapitein Erwin van Asperen liet na afloop van de ceremonie de scheepshoorn klinken. Er waren speeches en felicitaties van Zeeuws gedeputeerde Jo-Annes de Bat en Leon Padmos, eigenaar van scheepswerf Padmos. Ook burgemeester Loes Meeuwisse van gemeente Noord-Beveland was getuige van de scheepsdoop.

De nieuwe KG8

Volgens Adri en Dave Bout vist Seafarm nu op mesheften in Natura2000 gebied met een maatschappelijk verantwoord schip. De KG8 is voorzien van de meest moderne technieken: zonder draden aan dek, met deiningcompensatie, een vistuig dat niet kan slingeren en vanzelf aan boord komt en met maximale diepgang. Het is een volledig elektrisch vissersschip, dat in principe door één persoon bediend kan worden. Veel aandacht in het ontwerp voor dierenwelzijn, zegt Adri Bout. “Hoe kunnen we het de mesheften en hun omgeving zo aangenaam mogelijk maken, we gaan tenslotte met levende schelpen om.”

Minder energie en stikstof

Binnen dit samenwerkingsproject van verschillende regionale specialisten bouwde Padmos in opdracht van Seafarm een geheel nieuw vaartuig voor de visserij op scheermessen. Dit schip vervangt de huidige KG8. Met de nieuwbouw hielden de partijen rekening met actuele maatschappelijk thema’s als klimaatverandering en stikstofproblematiek. Het nieuwe schip reduceert het energieverbruik substantieel en vermindert de stikstofemissie met 96,7 procent. Dit is te danken aan de toepassing van innovatieve technieken zoals elektrische voortstuwing met een vermogen van ruim 400kW (545 PK), nabehandeling van uitlaatgassen en vissen met een airlift systeem.

Minder milieubelasting

Als oud visserman, techneut en vernieuwend denker is Adri Bout erg tevreden met het nieuwe schip: “Het benadert wat mijn droom van het ideale schip zou zijn. Ermee varen is gewoon zalig. Alles gaat elektrisch”. Uitgangspunt voor deze innovatie was de noodzaak voor betere arbeidsomstandigheden, minder energieverbruik, minder milieubelasting en lagere kosten. “Met ieders jarenlange ervaring is de totale werkwijze in detail tegen het licht gehouden: het gehele systeem om vis te verwerken, te sorteren en levend te houden. Ook het voortstuwing en deining compensatie systeem werken nu geheel automatisch en computergestuurd. Het vistuig is nieuw ontworpen en levert meer vangst met minder energie”.

Airliftsysteem

De manier van vissen met een airlift systeem, al toegepast op het huidige schip de KG-8, is uniek en werd voor het eerst ingezet door Adri en Dave Bout. Airlifting zorgt dat de mesheften met behulp van de opwaartse kracht van luchtbelletjes omhoog naar het schip worden gebracht. Dit systeem kreeg een nieuw ontworpen luchtinjector en slangen, wat een energiereductie van 25% opleverde. Airlifting vermindert breuk aan de mesheften, en reduceert dus stress. Nu ook de leefbassins opnieuw ontwikkeld zijn resulteert dit in een schelp die later beter zandvrij gemaakt kan worden. En juist daar is het Seafarm om te doen: “Dit is precies waar de huidige markt om vraagt”, geeft Dave aan.

Mesheften

Mesheften worden vooral aan de Zeeuwse Noordzeekust gevist. Seafarm vist dagelijks op bestelling en ziet de markt groeien. De veelzijdige schelp wordt steeds bekender bij restaurateurs en particulieren. Op het bedrijf in Kamperland worden de mesheften door Seafarm zelf verwerkt, verkocht en getransporteerd naar de groothandelsmarkten. Overigens krijgt Seafarm veel waardevolle feedback uit hun eigen restaurant, gelegen aan de Jacobahaven naast de Oosterscheldekering.

Altijd op de hoogte blijven?