
Uit het onlangs gepubliceerde trendrapport van brancheorganisatie Bionext blijkt dat de biologische omzet met 9,6 procent is gegroeid. De omzet bedraagt in 2024 1,77 miljard euro.
Biologisch landbouwareaal
Naast de omzet nam ook het biologisch landbouwareaal toe. Eind 2024 bedroeg het biologisch landbouwareaal 91.527 hectare. Dit is een stijging van 4,7 procent. Daarmee is 5,1 procent van het landbouwareaal in Nederland nu biologisch. Het grootste deel van de biologische hectares is grasland, ten behoeve van de dierlijke sectoren, met name melkvee. De brancheorganisatie van de biologische sector prijst de evenwichtige groei van zowel markt als areaal.
Het biologisch areaal in Noord-Holland groeide het hardst (+ 12,9 procent), gevolgd door Zuid-Holland (+ 10,1 procent) en Overijssel (+ 8,8 procent). Er is behoorlijk wat verschil in de regionale ontwikkeling van het biologisch areaal. Zowel Friesland als Gelderland hebben een groot aantal hectares in omschakeling, beide meer dan 1.100 ha. Gelderland heeft met meer dan 15.000 hectare het grootste biologisch landbouwareaal, inclusief de hectares in omschakeling.
Groei licht boven de inflatie
In 2024 groeide de totale biologische omzet met 9,6 procent naar 1,77 miljard euro. Supermarkten (exclusief Aldi en Lidl) realiseerden een groei van 7,9 procent. De groei is niet te wijten aan de inflatie van levensmiddelen. Die ligt op 1,9 procent, waardoor sprake is van een groei van 6 procent. Met name de verkoop van biologische vis (+ 74 procent) en brood & banket (+ 31 procent) nam flink toe.
Meer weten over hoe het gaat met het biologische aanbod in supermarkten? Lees dan over het recente onderzoek van Questionmark.
Biologische winkels in de lift
Biologische winkels realiseerden een groei van maar liefst 14,6 procent, wat na inflatiecorrectie neerkomt op 12,7 procent. Dit is goed voor een omzet van ruim 458 miljoen euro. De omzetstijging van biologische winkels is te verklaren door meer klantbezoeken en een sterkere online aanwezigheid. Met name de verkoop van biologische AGF (+ 20 procent), DKW (+ 16 procent) en brood & banket (+ 9,1 procent) nam flink toe.
Roosmarijn Saat, voorzitter van de Biowinkelvereniging: “De groei bevestigt wat wij in de winkels zien. Steeds meer consumenten vinden de biospeciaalzaak. Mensen kiezen bewust voor winkels waar transparantie, (lokale) kwaliteit en persoonlijke service vanzelfsprekend zijn. Wat ons betreft loont de combinatie van een goed assortiment, deskundigheid en betrokkenheid, zowel in de winkel als online.”