Banken besluiten over mogelijkheid retourpinnen

1 mei 2013

Veel ondernemers bieden hun klanten een 'niet goed, geld terug'-service. Maar cash retour geven als de klant zijn aankoop gepind heeft, is niet ideaal, stelt de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie op zijn website. De oplossing is retourpinnen en komt naar verwachting binnen niet al te lange tijd beschikbaar. Iedere bank besluit individueel om het product wel of niet in het assortiment op te nemen. Dat hangt vooral af van de belangstelling voor het product in de eigen klantenkring van die bank.

Retourpinnen

Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie: niet de consument betaalt elektronisch aan de onderneming, maar de onderneming betaalt aan de klant. Net zoals een pintransactie de volgende werkdag bijgeschreven staat op jouw rekening, heeft de consument het retourpinbedrag de eerstvolgende werkdag op zijn bankrekening. De consument krijgt een bon mee als bewijs dat het geld gegarandeerd naar hem of haar onderweg is. Het voordeel is dat de winkelier geen grote hoeveelheden contant geld hoeft terug te geven.

Nederlandse banken

De banken zijn druk bezig met een project om retourpinnen te kunnen aanbieden aan hun klanten. Retourpinnen moet een voor alle consumenten herkenbare dienst worden. Hoe het werkt, wat er kan en wat er niet kan, wordt landelijk beken gemaakt. Banken verwachten dat retourpinnen vanaf het 3de kwartaal van 2013 wordt aangeboden. Betaalvereniging Nederland coördineert de ontwikkeling van retourpinnen in Nederland. Aan de hand van ervaringen met het product en wensen van gebruikers, wordt mogelijke uitbreiding van de functionaliteit overwogen.

Altijd op de hoogte blijven?