
Naast de veranderingen in de supermarkt zelf komt de keten ook met een nieuwe special van de Allerhande: ‘Vis-it-is’, hiermee wil de keten de klant vaker helpen voor vis te kiezen. Dit is in lijn met het advies vanuit het Voedingscentrum om minstens één keer per week vis te eten. Vanuit de ambitie voor een toekomstbestendigere visketen scherpt Albert Heijn daarnaast het inkoopbeleid verder aan.
Duurzamere, eerlijkere en rendabele visketen
“We maken het thuis bereiden van een lekkere vismaaltijd steeds toegankelijker, met veel nieuwe producten en innovaties die draaien om smaak en gemak,” aldus Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & formats bij Albert Heijn. “Nieuwe producten zoals de vooraf gemarineerde en voorgesneden roerbakvis of de heerlijke ovenschotels maken het makkelijker om thuis lekker vis te eten. Daarnaast introduceren we de AH Visspecialist: kwaliteitsvis waarmee klanten thuis een mooie maaltijd kunnen bereiden, uiteraard met de nodige hulp en inspiratie vanuit de Allerhande. Voor al onze eigen merk vis geldt dat we dit inkopen via een streng inkoopbeleid, met heldere afspraken in de keten. Zo werken we aan een duurzamere, eerlijkere en rendabele visketen, voor iedereen.”
Meer keuze in het assortiment
Albert Heijn zet in op het gemak en variatie van de consument met ruim 50 nieuwe producten en vissoorten, zoals zeebaars en dorade, evenals verschillende gemaksconcepten. De keten wil hiermee barrières rondom het bereiden van maaltijden met vis verlagen voor de consument.
De gemaksconcepten zijn dan bijvoorbeeld: roerbakvis die vooraf gemarineerd is, voorgesneden zalmblokjes, ovenschotels of visburgers. Albert Heijn neemt een deel van de bereiding voor de consument weg zodat zij zonder veel moeite een vismaaltijd hebben.
AH Visspecialist
Deze week introduceerde Albert Heijn daarnaast 8 nieuwe producten binnen het nieuwe concept ‘de Visspecialist’, waarmee kwaliteitsvis nog toegankelijker wordt. Denk hierbij aan een hele zalmzijde, dorade of zeebaars, of een Sokeye of Yellowtail. De vis van de Visspecialist wordt direct na vangst ingevroren voor behoud van hoge kwaliteit.
Vis-it-is
Met deze Allerhande-special doelt de Albert Heijn er op de keuze bij consumenten vaker op vis te laten vallen. De special van de Allerhande staat gevuld met recepten, inspiraties, tips en weetjes over hoe je vis bereidt. Verder bevat de special ook informatie over de vissector. Zo wordt bijvoorbeeld een lezer meegenomen aan boord van een garnalenvissersboot en wordt er aandacht besteed aan de keurmerken rondom vis.
Vis die duurzaam is
100 procent van de eigen merk vis van Albert Heijn voldoet al aan het duurzaamheidsinkoopbeleid, in lijn met de WWF-NL Basket afspraken. Zo heeft Albert Heijn recent stappen gezet om de afhankelijkheid van wildgevangen vis in visvoer te verminderen. Een voorbeeld hiervan is de inzet van algenolie als plantaardig alternatief voor visolie, of het in samenwerking met leveranciers optimaler benutten van rest- en bijproducten. Dit zijn delen van de vis die niet voor consumptie kunnen worden gebruikt, maar wel waardevolle voedingsstoffen bevatten voor visvoer. Ook wordt voortaan extra ingezet op toezicht op vissersschepen om bijvangst, habitatimpact en illegale visserij te verminderen. Daarnaast zet Albert Heijn stappen op gebied van dierenwelzijn, en is de supermarktketen onderdeel van het Catch Welfare Platform.