
“In de afgelopen 70 jaar is er natuurlijk veel veranderd. De meeste vloot schepen zijn verdwenen, waardoor het aanbod ook verschuift”, zegt Arjanne. Waar voorheen nog voornamelijk verse vis werd verkocht is het nu meer maaltijden als vispasta en vissoep. Door de jaren heen is de klant meer veranderd, merken ze ook hier op. “Gemak is voor de klant steeds belangrijker”. Desondanks bestaat de winkel al 70 jaar. “We moeten ons realiseren waarom de klant naar ons toe komt in plaats van de supermarkt om de hoek”, aldus Arjanne.
Foto uit de oude doos van Hameeteman
(© Hameeteman)
Kwaliteit en klantbeleving
Kwaliteit en klantbeleving, twee aspecten die hoog in het vaandel staan bij Hameeteman. “We hebben hier erg veel vaste klanten. Zowel mensen hier uit het dorp als mensen die hier in de zomer op vakantie gaan”. Volgens Arjanne de spil achter het succes van de winkel. De klantbeleving in combinatie met een stukje kwaliteit is waarvoor de klant terugkomt. “We maken een praatje met de klanten en vragen ze hoe het met ze gaat”. Daarnaast is het volgens Arjanne belangrijk om creatief te blijven en mee te bewegen met wat de klant wil.
55+ middagen
“We zijn er een aantal jaar geleden mee begonnen in het laagseizoen, wanneer het wat rustiger is om mensen die alleen zijn, bij elkaar te brengen”. En dat is inmiddels uitgelopen tot een daverend succes. De winkel is inmiddels niet alleen een viswinkel maar vervult ook een sociale functie in de gemeenschap. “Op de 55+ middagen bieden we een lunch aan met achteraf nog koffie. Het is zo’n succes geworden dat we het ook in de zomer zijn gaan organiseren”, vertelt Arjanne enthousiast. “Er komen mensen die 25 km verderop wonen, mensen die direct aanmelden wanneer de data bekend zijn. Inmiddels hebben we voor juni al een dubbele wachtlijst”.
De boodschap
De boodschap die Arjanne mee wil geven aan ondernemers is om creatief te blijven in het vak. Beweeg mee met wat de klanten vragen en besteed wat extra aandacht aan ze. “Maak een praatje, dat waarderen ze”.