REDACTIONEEL #3 | Haring. Zilt, mals en rijk aan geschiedenis. Een vis die al duizend jaar op ons bord ligt, maar elk jaar opnieuw wordt herontdekt. In deze editie van Vismagazine duiken we diep in de wereld van de Hollandse Nieuwe. Niet voor niets, want haring is méér dan een seizoensproduct. Het is een stukje cultureel erfgoed, een bron van vakmanschap en – als het aan ons ligt – een inspiratie voor de toekomst.
Haringexpert Huib Stam, auteur van het boek Haring - de vis die Nederland veranderde, schreef twee boeiende artikelen die je meenemen van de gloriedagen van de haringbuizen tot de rol van zout in de smaakontwikkeling van maatjes. Wist je dat we zonder de uitvinding van de diepvriestunnel misschien helemaal geen Hollandse Nieuwe meer zouden hebben? Of dat de pekel waarin haring rijpt, deels bestaat uit bloed en enzymen? Het zijn dat soort fascinerende details die het ambacht achter de haring zo bijzonder maken. De verhalen van Huib laten zien dat smaak en traditie hand in hand gaan en dat haring nooit zomaar ‘een visje’ is.
In een tijd waarin jongeren minder vis eten, is het zaak om haring opnieuw op de kaart te zetten. De samenwerking tussen de vissector en JOGG, waarbij de opbrengst van het eerste vaatje naar een gezonde schoollunch gaat, laat zien hoe maatschappelijke betrokkenheid en productpromotie hand in hand kunnen gaan. De nieuwe campagne zet de beleving centraal; van een haring aan de staart tot netjes geserveerd in stukjes. Ook laat het zien dat haring er voor iedereen is. En voor wie meer wil weten: ook een documentaire over de haringsector is binnenkort te zien.
Maar er is meer vis dan haring. In de levendige winkelreportage bij Corné Rosendaal van de Scheveningse Zeevishandel lees je het verhaal van een niet zomaar doorsnee visboer, maar van een trotse vishándelaar met vier wagens, een gigantisch assortiment én een heldere visie: “De klant moet met een lach de kraam af lopen.” Zijn verhaal over familiebanden, jonge medewerkers en marktleven laat zien hoeveel passie er schuilt in de ambulante handel en hoe belangrijk het is om die persoonlijke aanpak te koesteren.
Dit magazine laat iedereen weer zien hoeveel interessante verhalen er verborgen zitten in deze mooie branche. En gelukkig gaat het met de branche zo slecht helemaal niet. Ron Duijkers onderzocht en ontdekte: het totaal aantal viswinkels is licht gedaald, maar grotere bedrijven groeien. De visverwerkende industrie laat zelfs een flinke toename zien. Het laat zien dat de sector volop in beweging is én toekomst heeft, mits we blijven innoveren en samenwerken. En wij weten inmiddels: dat kunnen ze wel, in de vissector
Dit voorwoord hoort bij Vismagazine | editie 3-2025. Lees nu alle artikelen.
Dit is een artikel uit het Vismagazine 3-2025. Het thema van dit nummer is Haring. Abonnees kunnen alle artikelen ook online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af.