REDACTIONEEL #7 | Op de markt is presentatie álles. De Maastrichtse ambulante vishandelaar Bep de Kort (Bep & Co) is naar eigen zeggen “op de markt geboren”. Als geen ander weet hij hoe hij de klant met een mooie presentatie van zijn waren kan verleiden. “Op de markt is ‘kijken’ het eerste wat je doet”, weet hij. In augustus heeft De Kort een nieuwe verkoopwagen in gebruik genomen, geleverd door BK Market Trailers. Dankzij die nieuwe wagen ligt de vis er nog een stuk aantrekkelijker bij. De nieuwe presentatie legt hem geen windeieren, want in enkele maanden tijd is de omzet met een kleine 10 procent gestegen.

Ook tijdens de Visbeurs in Spakenburg  viel op hoeveel aandacht de meeste deelnemers besteedden aan een aantrekkelijke inrichting van hun stand. Het hielp daarbij dat er deze keer veel mooi gepresenteerde kleine gerechtjes te proeven vielen. Opvallende afwezige was Adri & Zoon, die nota bene bij de vorige editie van de beurs de mooiste stand had. Gelukkig slaagde de beursorganisatie erin de te elfder ure vrijgekomen ruimte op een creatieve manier opnieuw in te vullen.

Partijen die je zelden of nooit op de Visbeurs vindt zijn de Nederlandse aquacultuurbedrijven. Sommige van hen hebben wel enige bekendheid – denk aan Kingfish, Seafarm en palingrokerij Klooster (onderdeel van de Nijvis Group) – maar ze timmeren niet graag aan de weg. In Nederland is slechts enkele procenten van de visconsumptie afkomstig uit eigen kweek. Bovendien gaat het om luxere vissoorten als paling, kingfish, tarbot, steur (voor kaviaar) en meerval. Mondiaal gezien is een toename van de productie uit aquacultuur juist nodig om een groeiende wereldbevolking van voldoende eiwitten te voorzien en de voedselzekerheid te garanderen. De FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN, onderstreept dit in een recent rapport.

Bij de verdere groei van de viskweeksector spelen voerfabrikanten een opmerkelijke rol. Dankzij innovaties op het gebied van visvoer als algenolie en insectenmeel is de zogenoemde ‘fish in, fish out’-ratio bij de productie van kweekvis de afgelopen dertig jaar fors gedaald. Met hun expertise beschikken voerfabrikanten inmiddels over een uitstekende basis om voer te maken waar je op een verantwoorde wijze vis mee kan kweken. Helaas worden zij niet voor hun inspanningen beloond. Conflicterende maatschappelijke eisen zorgen voor een ongemakkelijk speelveld, om het op z’n zachtst te zeggen. Hoog tijd dat de discussie over een verantwoorde visvoerproductie op een rationelere manier wordt gevoerd.

Altijd op de hoogte blijven?