Mijn collega, de redactiecoördinator van het vakblad Vleesmagazine, schreef onlangs in zijn voorwoord dat hij na elke editie het hele land door gaat om de winkels waarover onze freelancers schrijven, te bezoeken. En ik heb precies hetzelfde. Nou ontbreekt het me soms wel eens aan tijd – want met titels over vis, vlees, bakkers en ijs komen er nogal wat mooie bedrijfsreportages en bijzondere ondernemersverhalen op mijn pad – maar zodra ik naar een andere stad of een ander deel van Nederland ga, probeer ik gelijk een van de bedrijven op mijn lijstje te bezoeken.
Zo haalde ik op Koningsdag 2021 natuurlijk een ijsje bij de IJssalon van het Jaar (IJsie Prima in Callantsoog) toen ik terugkwam van een paar dagen Texel. In het najaar van 2021 (net voor de zoveelste lockdown) ging ik met mijn moeder paling eten bij Dries van den Berg en ik probeer altijd de lokale viskraam uit als ik een stad of dorp bezoek.
Want als er één ding is waar je van leert, dan is het van andere ondernemers. Natuurlijk passen hun voorbeelden en ervaringen niet één-op-één op jouw situatie, maar al hun ervaringen helpen je wel op weg. Daarom laten wij in Vismagazine ook altijd ondernemers aan het woord. Deze keer onder meer over het onderwerp winkelinrichting. Zo vertelt Noëlle Bensi in Vismagazine 4 over de keuzes die ze maakte qua inrichting en apparatuur bij het opzetten van De Visjuwelier (midden in coronatijd!). Op welke manier richt je je processen in? Wat doe je met het horecagedeelte, welke toonbank kies je en wat komt er verder allemaal bij kijken? Door over haar keuzes te praten, helpt zij andere ondernemers weer op weg.
Kortom, over de schutting kijken helpt je verder. Velen van jullie doen het al, maar ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: bekijk als je in een andere stad bent altijd de lokale verswinkels, in binnen- en buitenland. En beperk je dan niet tot de lokale visspecialist, maar stap ook binnen bij de bakker, slager, ijssalon, kaashandel en groenteboer. Hoe hebben ze de zaak ingericht, hoe word je begroet, wat doen ze met specialiteiten, hoe proberen ze je te interesseren tot een impulsaankoop? Wees je eigen mysteryshopper en kijk de kunst af. Dan doen anderen dat misschien binnenkort ook bij jou
Dit is een artikel uit Vismagazine 4-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine.
|