Daar was ‘ie weer aan het begin van deze anders-dan-anders zomervakantie: de mossel. De natuur trekt zich niks aan van alle onrust in de wereld rondom corona. Het is deze tijd van het jaar en dus is de mossel klaar voor consumptie. Ik weet niet hoe dat bij u gaat, maar dit soort dingen bieden mij houvast in deze onzekere tijden. Tijden waarin we het vooral hebben over wat we niet weten. Helpen mondkapjes wel of niet? Zijn jongeren wel of niet besmettelijk voor ouderen en vanaf welke leeftijd dan? Komt er een tweede golf? En dus vind ik het fijn als oude vertrouwde dingen opeens weer in het nieuws zijn, zoals de mossel met de traditionele mosselkaravaan en al. Goed ook om te zien dat het doel dit jaar is om meer jongeren aan de mossel te helpen. En het onderzoek naar mosselgebieden moet ervoor zorgen dat we nog lang met z’n allen van dit prachtproduct kunnen genieten.
Andere prachtproducten die steeds vaker op de Nederlandse visafslagen te vinden zijn: rode poon en mul. De consument weet deze vissen nog niet zo goed te vinden, dus daar ligt wellicht een mooie kans voor de visspecialist?
Kansen zien en grijpen is in deze tijd dan ook waar wij als vakblad u bij willen helpen. Door te laten zien wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van trends, smaak en consumentengedrag. En door ondernemers aan het woord te laten over de kansen die zij grepen zoals Wout Schinkel die bijna 10 jaar geleden uit de visverwerking stapte om een ambulante handel te beginnen. En zoals de ondernemers in de rondvraag – achterin dit blad – die zien dat de markt voor maaltijden groeit en dat dat kansen biedt om zich te onderscheiden van de supermarkt.
Met deze mooie verhalen van succesvolle ondernemers bieden we wat tegenwicht aan alle onzekerheid van deze tijd. Vismagazine houdt u op de hoogte en blijft u inspireren met als doel dat iedereen in deze branche ook de komende maanden zo goed mogelijk het hoofd boven water kan houden.