REDACTIONEEL #8 | Een van dé voorvechters van de visserijbelangen in ons land is Johan K. Nooitgedagt, de welbespraakte voorzitter van de Nederlandse Vissersbond (en al vele jaren columnist van dit blad). “Hier op Urk, waar de hartslag van de visserij zo duidelijk is te voelen, hebben we in de afgelopen negen decennia vele stormen doorstaan”, zei hij op 20 september bij de viering van negentig jaar Vissersbond. “We hebben te maken gehad met veranderende wetgevingen, technologische ontwikkelingen, economische schommelingen en, meer recent, de uitdagingen van duurzaamheid en milieubescherming. Eén ding is altijd gelijk gebleven: onze inzet om het levensonderhoud van vissers te waarborgen en tegelijkertijd onze prachtige zeeën te willen beschermen.”

Na de grootscheepse saneringsregeling van minister Adema waarbij uiteindelijk 54 kotters naar de sloop gingen, haalde de sector diep adem. Wat staat de visserij nu te wachten? Het klinkt misschien paradoxaal, maar de overgebleven vissers gaat het op dit moment voor de wind. “De visprijzen zijn en blijven goed omdat er minder kotters over zijn, terwijl de vraag naar zeevis stijgt”, is de ervaring van Urker visser Jelle Hakvoort. “Voor een visserijbedrijf zijn dit gunstige voorwaarden.”

Grotere bedrijven die doorgaans de aangevoerde vis van de kotters kopen, moeten binnenkort in hun CSRD-jaarverslag (de letters verwijzen naar de Corporate Sustainability Reporting Directive) verklaren hoe het is gesteld met de duurzaamheid in hun keten. “Dat begint klein, stelt in het begin nog niet veel voor, maar ik verwacht dat dit op den duur knellend gaat worden”, zegt Nooitgedagt. Een aansprekend voorbeeld is het gebruik van (fossiele) brandstof. “Je kunt als aanvoersector een podiumplaats reserveren voor de hoogste besomming, maar uiteindelijk zou die plek vrij moeten blijven voor de schipper die de meeste vis vangt met een zo laag mogelijke gasolieconsumptie.”

Met veel minder gasolie een goede besomming maken, dat is de crux

Wie verder wil in de visserij, kan niet stilzitten. Dit jaar liet Jelle Hakvoort op Urk een grote nieuwe kotter bouwen, de Z-575 ‘Janneke’ (die nog in de vaart moet komen, LK). “De brandstofprijzen blijven hoog, dus is innovatie van levensbelang. Met veel minder gasolie een goede besomming maken, dat is de crux. De Z-575 heeft een aerodynamische romp, een gemiddeld grotere schroef en een moderne Yanmar-motor met een laag toerental en zuinig brandstofverbruik.”

Of de CSRD-verplichtingen een bedreiging zijn voor de kottervisserij? Adviseur Derk-Jan Berends verwacht van niet. “Duurzaamheid is even belangrijk als financiële gezondheid”, zegt hij elders in dit magazine. “Voorsorteren op CSRD is een nuttige exercitie voor het opfrissen van je bedrijfsstrategie.”

Altijd op de hoogte blijven?